ANMELDELSE: 70 års Opera, Kulturcenter Limfjord

Musikalsk fejring af opera til folket igennem 70 år med . “70 års Opera” påbegynder sin danmarksturné med premiere i i Skive.

★★★★★☆

I år fejrer 70 års jubilæum. Det gør de med en danmarksturné med forestillingen “70 års Opera”, som tager uddrag fra en række operaer og operetter. Historien bindes sammen af scenografien og klovnen , som i programmet krediteres som “Gæst”. Der er nemlig tale om en jubilæumsfest, hvor scenografien er skabt af gaveæsker i alle størrelser, og hvor alle de medvirkende er klædt i galla.

Og gaverne i scenografien er operaen, som nu igennem 70 år har givet til folket. Med ledsagelse af landets forskellige symfoniorkestre – ofte Aarhus Symfoniorkester – og med “hele landet som arena”, som professor Lars Ole Bonde skriver i programmet, er det måske det mest folkelige operakompagni i Danmark. tager livtag med nogle af de største klassikere, “Don Giovanni” (W.A. Mozart), “Valkyrien” (R. Wagner) og “Madama Butterfly” (G. Puccini), men bevæger sig også gerne ind på mere ukendt grund med nye værker som “Intet” (David Bruce) og dette efterårs opera-version af Susanne Biers film “Brødre”.

Derfor er det også afgørende, at har premiere på “70 års Opera” i i Skive. Den røde løber er rullet ud, og de midtjyske kulturforbrugere fylder den store koncertsal i Skive. Operaen er nemlig ikke kun til kultureliten i København og Aarhus. Den er til folket. I hele landet.

Denne aften er det og solisterne (sopran), (baryton) og (Tenor), der sammen med klovnen indtager scenen. Det er , der under ledelse af dirigent ledsager forestillingen musikalsk. Igennem danmarksturnéen vil orkestret blive erstattet med hhv. Copenhagen Phil, Odense Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester, efterhånden som forestillingen bevæger sig igennem landet. Også dirigentpodiet deles imellem  og Tecwyn Evans i løbet af turnéen.

70 års Opera - Den Jyske Opera

Konceptuelt fungerer forestillingen fint som en fejring af opera. Den smukke scenografi og de opsigtsvækkende kostumer af  gør forestillingen både betagende og festlig. Og med dirigent Tobias Ringborgs udtryksfulde bevægelser fra podiet, og med Marta Carbayos humoristiske og indimellem virtuose klovnerier, samles hele  og omkring fejringen af opera.

“70 års Opera” byder på værker – både med og uden sang – fra fire århundreders operahistorie. Vi hører folde sig ud allerede ved første værk, som er ouverturen fra “Jægerbruden” (C.M. von Weber), hvor strygergruppen, ikke mindst violinerne, med stor passion skaber indre billeder igennem musikken. Undervejs kommer vi også omkring “Flagermusen” (J. Strauss d.y.) og “Maskarade” (Carl Nielsen).

Igennem forestillingen fornemmer vi et tema, men som kun delvist bliver dyrket. I sammensætningen af værker er visse fremtrædende, mens andre synes noget påtaget i en ‘greatest hits'-lignende forestilling, hvor bagkataloget rummer så mange valgmuligheder. Samtidig er symfoniorkestret på grænsen til at overdøve sangerne – i særdeleshed , hvis stemme til tider drukner i musikken. Men hvad han ikke har i stemmen denne aften, har han til gengæld i dramatisk tilstedeværelse på scenen, som vi især ser i hans “Die Frist ist um” fra “Den flyvende hollænder” (R. Wagner). Og der er absolut tale om prægtige præstationer generelt – både blandt koret og solisterne.

70 års Opera - Den Jyske Opera
(baggrund: og )

Men aftenens højdepunkter bliver pudsigt nok de to medvirkende, der ikke er kommet for at levere det, vi havde forventet. At lade være komisk forløsning og folkelighedens repræsentant på scenen er skønt tænkt – og særdeles veliscenesat af instruktør . Og at få dirigenten til selv at spille solo-violin i “Meditation” fra “Thaïs” (J. Massenet), mens han diregerer symfoniorkestret med blikke, skuldre og hofter, er overraskende – og aftenens smukkeste indslag rent musikalsk.

Forestillingen er en fest – og  kan trygt drage på danmarksturné og fejre 70-året. Og er man ikke i festligt humør efter forestillingen, og nynner man ikke lidt af “Vilja-visen” fra “Den glade enke” (F. Lehár) eller “Ulignelige pige” fra “Maskarade” (C. Nielsen) på vejen hjem, så er man i hvert fald beriget med en gennemført musikalsk oplevelse.

“70 års Opera” er på danmarksturné ind til den 7. april 2017.

Musik af: Carl-Maria von Weber, Wolfgang Amadeus Mozart, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Daniel Bjarnason, Bo Holten, Jules Massenet, Franz Lehár, Carl Nielsen, Johan Strauss den yngre, Peter Heise og Rued Langgaard | Iscenesættelse: Medvirkende: , , , og Musikalsk ledelse: Orkester: Scenografi og kostumer: Lysdesign: