ANMELDELSE: Befri gudstjenesten, Aarhus Domkirke

Det er en gudstjeneste, men alligevel ikke. Det er teater, men alligevel ikke. Svalegangens 2017-projekt “Befri gudstjenesten” er en udtryksfuld og klar-i-spyttet kultur- og samfundsdebatterende site-specifik performance.

★★★★★☆

har i et samarbejde med Aarhus Domkirke gentænkt gudstjenesten som deres bidrag til  og temaet “Let's rethink”. Arrangementet fusionerer sang, dans, performance, installationskunst, gastronomi, poesi, lyrik og samfundsdebat. Scenekunstnerisk læner eventet sig op ad 70'ernes performance-genre med site-specific teater, samt stærkt visuelle og auditive virkemidler.

Når vi træder ind i Aarhus Domkirke denne lørdag aften, mødes vi af en overvældende lysdekoration af kirken. Samtidig hører vi bidder af danske hits, som synges af korsangere, der er spredt over kirken. Lyden vækker associationer til de katolske katedraler, hvor drengekorene svagt danner lydkulisse for de katolske bønner og bekendelser. Endeligt flokkes vi omkring scenen, der er bygget op foran gitterporten ind til højkoret. Her træder sognepræst Christina Laursen fra Sankt Nikolaj Sogn i Vejle frem med ordene: “Jeg er bange!”

Befri gudstjenesten - Svalegangen og Aarhus Domkirke

Imens ord som HELLIGÅND, KULTURKAMP, MULTIETNISK, FACEBOOK, FÆLLESSKAB og INNOVATION glider hen over de hvidkalkede vægge fra oplyste messingsøjler i kirken, fører dansekompagniet an i et koreograferet Fader Vor, som vi alle fremsiger og fremfører i forening, næsten stomp-agtigt rytmisk. Lyset dæmpes, musikken fra de formidable jazzmusikere og salmefortolkere, , tiltager i styrke. Med ét bliver Aarhus Domkirke omdannet til en rap-koncert med den succesfulde og tekstskarpe , der kløgtigt vender ordet TID om til DIT og påpeger, at tiden er vores, og alt andet er Guds.

Og hvad er så pointen med hele denne fest? Fællesskabet er i hvert fald et gennemgående tema i denne gentænkte gudstjeneste. Vi står sammen, og vi spiser sammen, når vi rekonstruerer Jesu sidste nadver. Til “Befri gudstjenesten” er vi ét folk i ét samfund. Og vi fyldes af ro og tro og tillid. “Det skal nok gå,” tænker vi. Vi har jo hinanden. For kirken er en religiøs institution, men den er også en kulturinstitution. Den er rammen om et fællesskab, der er dansk – ikke kun for kristne danskere, men for alle mennesker i Danmark.

Befri gudstjenesten - Christina Laursen
Sognepræst Christina Laursen

“Befri gudstjenesten” laver ikke om på gudstjenesten. I samarbejde med Aarhus' domprovst, Poul Henning Bartholin, har man nænsomt disserkeret gudstjenesten og gentænkt de forskellige delelementer i vores egen tid. Indgangsbønnen er præstens “Jeg er bange,” mens udgangsbønnen bliver præstens mere reflekterede og erkendende “Jeg er bange for …” Den apostolske trorbekendelse, som vi bruger i dag, er omskrevet til en bekendelse til fællesskabet og kærligheden med mantraet “Vi er ikke alene”.

Tekstlæsningerne, som vi også kender fra gudstjenesterne, er erstattet med lige så levende og betydningsfulde ord fra den unge politiske debattør Rasmus Brygger, som de andre aftener afløses af bl.a. forfatterne Kaspar Colling Nielsen og Lars Husum. Prædikenen forestås af forskellige kultur- og samfundsdebattører hver aften. Denne aften er det scenekunstneren , der med uddrag fra sin monolog “Abrahams børn” taler over temaet “Tro”, hvor han slutteligt konkluderer, at Bibelen, Koranen og Tanakh (jødernes hellige skrifter) ikke er tre forskellige bøger, men én bog i tre bind.

Befri gudstjenesten - Aarhus Domkirke
, sangere og på scenen

Salmerne, som i virkeligheden er fællessang, er skønt sammensat af en ny salme af bandet , som er på vej ind i Den Danske Salmebog, en omskrivning af “Altid frejdig når du går” med hele publikum som kor, og ikke mindst Coldplays “Fix you” som højsang med assistance fra under særdeles kyndig ledelse af .

Hen over hele arrangementet oplever vi de kropsligt sublime i simple og dog virtuose installationer, korsangere og musikere med nerve og nærvær, samt effektfuldt og stringent scenografi og lysdesign, som gør Aarhus Domkirke endnu smukkere, end den i forvejen er. Kirken er fuld af glade ansigter, gæstfri medarbejdere og festlig stemning, og samtidigt mærkes alligevel den naturlige andægtighed og ydmyghed, som kirkens arkitektur og historie indgyder.

Befri gudstjenesten - Den Danske Salmeduo
fortolker kirkemusik under nadveren

For nye kirkegængere har “Befri gudstjenesten” og kirken formodentlig overrasket med sin åbenhed og imødekommenhed. For denne anmelder, som deltager i gudstjenester i Aarhus Domkirke og andre af landets kirker særdeles ofte, har det overraskende mest været arrangementets tydelighed i sit koncept og sine budskaber. En tydelighed, som man kunne ønske sig mere af søndag formiddage. Men “Befri gudstjenesten” er ikke en ny slags gudstjeneste. Den er, som den plejer at være. Ordene, lyssætningen og sangvalget er lidt anderledes, ja, men materien er den samme. Derfor må man sige, at gudstjenesten blev befriet med denne performance. Ikke redefineret, ikke reformeret, ikke revolutioneret, men befriet.

Den succes kan naturligvis tilskrives Teatret Svalegangens teaterchef og domprovst Poul Henning Bartholin, som står bag konceptet, men i særdeleshed også de mange medvirkende og dramaturg , der har realiseret projektet.

“Befri gudstjenesten” er produceret af i samarbejde med . Eventet finder sted i Aarhus Domkirke med forskellige ‘prædikanter' og ‘evangelister' ind til den 25. februar 2017.

Idé og koncept: og Poul Henning Bartholin | Dramaturg og projektleder:  | Præst: Christina Laursen | Prædiken: Musik: , og Tekster: Rasmus Brygger, Mads Mygind, Mirian Due og Christina Laursen | Sangere: , , , , , , , , og Dans: Nadver: Restaurant Gastromé | Scenografi: Lyddesign: Lysdesign:  | Kostumer: og Produceret af:  | I samarbejde med: Aarhus Domkirke og