ANMELDELSE: Dagen før, Aarhus Teater

vugger vi rytmisk i sæderne, fra vi bliver taget med til Joanna, til vi forlader salen, der om lidt bliver stille. “Dagen før” er et hyggeligt genhør med alle de gode fra .

★★★★☆☆

Han har været overalt, . På Vesterbro, i den autoriserede højskolesangbog og på forsiden af Ekstra Bladet. Han har sunget sig ind i danskernes kulturelle fundament med rockballader og underfundige serenader. Nu er hans musik – praktisk taget for anden gang – også at finde i en teaterkoncert. “Dagen før” havde premiere på Aveny-T i København den 20. september 2013, og spiller nu på Aarhus Teater.

For det kan ikke undgås at blive lidt nostalgisk, når vi tager ind i teatersalen for at høre alle de kendte sange igen. Men tik-tik, tiden går, og Larsen udvikler sig heldigvis også – det gør teaterkoncertgenren desværre ikke. Siden Nikolaj Cederholm importerede genren til Danmark i 1994, har vi ikke set meget nyt under solen, foruden en vis variation i kvaliteten naturligvis. Men genren savner udfordring. Kunne de få en biografisk værdi? Kunne vi bruge teaterkoncerterne til at lære mere om de portrætterede kunstnere og deres tid?

Kitt Maiken Mortensen Foto: Ingrid Bugge

På visse områder har iscenesat “Dagen før” modigt, men på andre områder næsten uambitiøst. Hendes komiske erfaringer fra adskillige revyer og forestillinger i Det Røde Rum tager hun med ind i denne opsætning, og teaterkoncerten er usædvanligt humoristisk. Nogle gange er der decideret komediespil på scenen, og publikum klapper og griner, og kortvarigt mærker vi til vores befrielse, at rammerne brister. Det er modigt og forfriskende. Men ups, så vender vi tilbage til koncertformen igen, og her er de musikalske arrangementer nærmest forudsigelige, og især i første halvdel er iscenesættelsen uden fremdrift og spontanitet. Sådan kender vi slet ikke Kragerup.

Men hun har et andet trumfkort på hånden. Hun har et af de mest dynamiske skuespillerhold, der er set i en teaterkoncert. Hun har en af de mest rutinerede teaterkoncertskuespillere, , som giver kant til sangen “Masser af succes”, den sarte , der kan bo i en kuffert og få det til at virke hyggeligt, mens hun synger “Papirsklip”, samt den kraftfulde , der brænder sig fast i hjerte og øregangene med “Disse smukke unge mennesker”. Carsten Svendsens utrolige stemme kommer for alvor til sin ret, mens han tøvende forfølger kærligheden til titelsangen “Dagen før”.

Og er manden, der får det hele til at leve. Nogen stor sanger er han ikke, og vi møder ham første gang i sangen “Rita”, som han leverer præcist, som en serenade skal leveres; usikkert og urent, men alligevel med en selvsikkerhed, som man ikke kan stå for. kan fylde sparkedragten ud med en drenget attitude, og han kan råbesynge magtesløst ad døden i “Stille i verden” og alligevel holde krampagtigt fast i facaden. Og når han så synger i “Pianomand”, viser det sig, at hans stemme alligevel ikke er så tosset endda.

Kristoffer Fabricius Foto: Ingrid Bugge

iscenesatte Anne Linnet-teaterkoncerten “Hvid magi” på en vidunderligt nærværende måde, så Anne Linnet nærmest selv var tilstede. Også i “Dagen før” kommer så tæt på Kim Larsens verden, at man kan mærke ham. Men hvad skal vi gøre ved denne genre, for at den ikke stagnerer i nostalgiske tilbageblik?

Nu har vi været hele turen rundt. Fra Dr. Dantes teaterkoncert “Gasolin'” i 1994, som oven i købet spillede på Dr. Dantes Aveny, der i dag hedder , hvor “Dagen før” havde premiere i september. Begge teaterkoncerter indeholder den samme fortolkning af Larsens sang “Dagen før”, blot med næsten 20 års mellemrum. Ringen er sluttet, og nu skal der måske til at ske noget nyt med den tilbageskuende teaterkoncertgenre.

Forestillingen spiller på Aarhus Teaters Store Scene fra den 13. december 2013, og er allerede inden jyllandspremieren blevet forlænget til at spille indtil den 1. februar 2014.

Medvirkende: , , , og | Musikere: , , , og | Iscenesættelse: | Scenografi: | Kapelmester: | Koreografi: | Lysdesign: | Lyddesign: