ANMELDELSE: Den Nøgne Sandhed – Klædt af til skindet, Musikhuset Aarhus

er ude med deres andet comedyshow, “Klædt af til skindet”, som er på turné i landet nu. Musikalske kvaliteter overskygger manglerne i showets helhed.

★★★★☆☆

Hvad er underholdning egentlig? Et comedyshow som Den Nøgne Sandheds “Klædt af til skindet” foregiver ikke at være stor kunst eller intellektuelt udfordrende. Hvis man forventer sådant, går man i hvert fald galt i byen. Her kommer vi for at glemme virkeligheden udenfor, mens kærlighedsliv, kønsroller og mandeproblemer danner rammen om en underholdende aften.

er en gruppe på fire mænd med komiske og musikalske egenskaber, der sammen byder på sange, sketches, parodier mv., som hovedsageligt kredser om kønsorganer og tarmgasser. Gruppen består af , , og Uldal. Alle er skuespillere og har igennem deres karrierer arbejdet i større eller mindre grad med komik og musik. Showet “Klædt af til skindet” er opfølgeren til deres første show fra 2014. Denne gang er præmissen langt hen ad vejen den samme, men gruppen har i dette show tilføjet Jakob “Jønne” Nielsen som musikalsk ledsagelse.

Igennem showet suppleres gruppens sceneoptræden med videosketches, hvor den røde tråd er de fire mænds koner – hvor det selvfølgelig, på klassisk vis, er de fire mænd, der er klædt ud som kvinder. Her taler kvinderne ‘frit' om deres mænds fortrin og fejltrin – dog mest fejltrin. Der bliver altså tegnet klichéer med fede farver, når kvinden og ‘den bløde mand' portrætteres. Og det er i sådanne karikaturer og klichéer, vi kan genkende os selv og hinanden.

Den Nøgne Sandhed - Klædt af til skindet

Showet bæres af sange og andre musikalske indslag, og indimellem kommer stand-up-inspirerede ‘monologer' og en række parodier. Som sådan læner showet sig op ad grupper som Det Brune Punktum, hvad angår musikken, Ørkenens Sønner, hvad angår indholdet, og Linie 3, hvad angår scenisk performance. Om musikaliteten, komikken og skuespillet kan bære sådanne sammenligninger er desværre tvivlsomt. Forestillingens helhed, både dramaturgien og den underholdningsmæssige kvalitet, har store mangler. Men der er også unikke præstationer indimellem, som skinner igennem.

Eksempelvis hører vi gedigne sangstemmer hos både Uldal og , og begge leverer indimellem sublime præstationer. Eksempelvis tager musikaliteten et kvalitativt kvantespring, da Uldal sammen med guitaristen Jakob ‘Jønne' Nielsen spiller instrumentalt i slutningen af en sang. Ligeledes trækker operaens kvaliteter ind på comedyscenen med ny version af sangen “Largo al factotum” fra “Barberen i Sevilla”. Sangen handler om barberen Figaros travle dage, som i showet er omdigtet til en sang om en travl familiefar. , der er uddannet operasanger, fremfører sangen nobelt, og pointen giver mening. Og netop disse to indslag er de, der giver størst bifald i denne aften – for det er virkelig kvalitet.

Det musikalske element fik også endnu mere opmærksomhed i anden halvdel af showet, hvilket hjalp på den noget tvivlsomme fornemmelse, man gik til pause på efter første halvdel. Havde man holdt sig til at lave et komisk musikshow, eller havde man udnyttet de enkelte personers forcer langt mere, havde successen nok været endnu større. At sætte , der er dygtigst som taler, til at spille karakterkomik er misforstået. overrasker på instrumenterne og synger tåleligt i de fleste numre, men han kunne have vist endnu større styrker ved i højere grad at bruge sin erfaring som stand-up-komiker og sin skuespilleruddannelse. og Uldal er stærkest i musikken, og det skulle man dyrke i endnu højere grad.

Der er altså tale om et ganske hæderligt comedyshow med et godt grundlag for en underholdende aften. Men der er absolut også potentiale til, at det tredje show – som de annoncerer i deres afslutningssang – bliver endnu bedre. Det kræver, at gruppen og gruppens instruktør (her: ) bedre udnytter gruppens talenter og udviser større grad af selvkritik i forhold til gruppens begrænsninger.

er på turné med showet “Klædt af til skindet” ind til den 1. april 2017.

Medvirkende:  med , , og Instruktør: Tekster:Kapelmester: Jakob ‘Jønne' Nielsen