Langt hår, frisind og bevidsthedsudvidende stoffer er hovedingredienser i Aalborg Teaters love-rock-musical “Hair”.

★★★★★☆

Flyers med ordene “Peace and love” bliver delt ud til publikum på , og en hippie skriger: “Knep jer fri!” I love-rock-musicalen “Hair” får de glade 1960'ere igen oprørsluft under vingerne ved hjælp af tykke hashtåger, psykedeliske scenebilleder og en endeløs fejring af kosmos.

Hair - Aalborg Teater
Foto: Allan Toft

Det er i det kommende efterår 50 år, siden “Hair” i oktober 1967 havde urpremiere. Er det alene anledningen til at genopsætte musicalen, ser det noget tyndt ud for . Men historien gentager sig som bekendt, og som teatrets dramaturg skriver i programteksten: “Vi er i dag faktisk blevet stort set lige så konforme, borgerlige, moralske, velfriserede og korthårede som den 1950'er-generation, hippierne gjorde oprør imod.”

Den påstand kan man så mene om, hvad man vil, men alt andet lige går de fleste publikummer vist ud af teatret med en følelse af, at lidt hippie-tid kunne vi nu godt trænge til igen. Men som musicalen også viser, så er ‘peace and love' ikke lutter ‘happiness'. Til sidst, i kor med ensemblet, synger publikum: “Let the sunshine in!” Måske er det mere et spinkelt håb end et ideologisk mantra.

Instruktør har iscenesat forestillingen med opfindsomhed og vildskab. Og det lykkes ham at fusionere 60'ernes udtryk og nutidens æstetik i både scenografi, kostumer og iscenesættelse. Det er retro uden at være nostalgisk. Samme vildskab og kreativitet ser vi i koreografierne af .

Hair - Aalborg Teater
Foto: Allan Toft

har lavet en delvis oversættelse af musicalen, som veksler umærkeligt imellem engelsk og dansk. Det giver musicalen et langt bedre flow, end vi normalt ser i fuldstændigt oversatte musicals. Samtidig er denne ‘tosprogethed' helt i 1960'ernes ånd, hvor det engelske sprog og rock'n'rollen tog sit massive indtog i ungdommens sprog- og kulturbrug.

I “Hair” ser vi et stærkt cast af skuespillere, der gør sig særdeles godt på musical-scenen. Ikke mindst ser vi være både følsom og intens i rollen som Claude, mens ser ud til at trives i rollen som Berger, der er som skabt til ham. triumferer især vokalt i rollen som Sheila, mens Johansen er elskelig og karaktermæssigt velfunderet i rollen som Jeanie.

Hair - Aalborg Teater
Foto: Allan Toft

Musikalsk er forestillingen velarrangeret og velspillet af 6-mands-orkestret under ledelse af . Også skuespillerne byder ind på instrumenter indimellem, ligesom musikerne også besøger scenegulvet. På samme måde er skuespillerne i tæt kontakt med publikum. Forestillingen har i det hele taget meget få grænser, og overraskelserne kan komme alle steder fra. Det gør kun festen sjovere.

Desværre er det samlede lydbillede noget ubalanceret. Til tider hører vi enkelte korstemmer tydeligere end solisterne, og andre gange overdøver musikken sangerne. Den omfattende instrumentering stiller naturligt nok særlige krav til lyddesignet, og det lykkes kun delvist i denne musical at leve op til disse krav.

Men “Hair” er en både festlig og følsom genoplivning af hippietiden og den historie, vi allesammen er en del af. Og måske er vi så småt ved at gøre klar til en ny ‘age of Aquarious'.

Musicalen spiller på ind til den 10. juni 2017.


Musik: Galt MacDermot | Manuskript og tekster: Gerome Ragni og James Rado | Oversættelse: Instruktion og scenografi: Musikalske arrangementer: og Medvirkende: , , , , Johansen, , , , , , , , og Musikere:  (kapelmester), , , ,  og Koreografi: | Lysdesign: Lyddesign: Videodesign: og

Del med dit netværk