ANMELDELSE: Himlen af Ole Bornedal, Katapult

har skrevet et lyrisk og billedrigt manuskript til forestillingen Himlen, som spilles rørende intenst af og .

★★★★★☆

Hvordan rejser man sig igen, når man har gennemlevet alt det værst tænkelige, siden man var et lille barn? Hvordan ser det ud, når man sparker til en prostitueret narkoluder, der i forvejen ligger ned? Hvordan forholder man sig til en fortid, man på én gang længes efter og foragter? I forestillingen Himlen, som er skrevet af og instrueret af , får vi det hele at se intimiderende tæt på. Et seksuelt overgreb lige for øjnene af os. Beruset dans på en kiste. En ung kvinde, hvis ansigt langsomt krakelerer.

Ole Bornedals tekst er billedrig og let på samme tid. Han kan skabe de mest vulgære billeder i hovedet på publikum, men uden at det bliver for eksplicit. I Victor Marcussens iscenesættelse er manuskriptet respektfuldt bearbejdet, hvor de fysiske rammer både udfordrer og forstærker teksten, og som skuespiller formidler han og ordene og karaktererne følsomt og intenst, uden at det bliver prætentiøst eller påtrængende.

Himlen af Ole Bornedal
og , Himlen af .

blev uddannet på Syddansk Musikkonservatorium & Skuespillerskole i 2012, og i forestillingen skildrer hun flere skæve eksistenser, som hun med præcision farer ind og ud af. Hun har en fysisk kontrol og en tilstedeværelse på scenen, som må være et forbillede for andre unge skuespillere. Hendes skuespilteknik er stringent, men den tenderer til det lidt for skolede.

, der er en erfaren, autodidakt skuespiller med et dagligt virke som rektor på Skuespilleruddannelsen v/ Aarhus Teater, har en evne til at gå helt ind i kernen af et menneske, så han med overbevisning ikke spiller sine roller – han er sine roller. Selvom det lyder som en gammel kliché, så er det en sjælden evne at have som skuespiller, men karakterskiftene i forestillingen gør Victor Marcussens persongalleri en anelse diffus. I sin iscenesættelse hjælper han sig selv. Hawaiiskjorten signalerer verdensberømthed, og den olieplettede undertrøje signalerer usympatisk pædofil.

Forestillingen er produceret af og spiller på i Aarhus til den 8. marts.