ANMELDELSE: Hvad vi taler om, når vi taler om kærlighed, Aarhus Teater

Dette års præsentationsforestilling på har ikke mange andre kvaliteter, end at den fint præsenterer de kommende afgangselever fra DDSKS Aarhus' skuespilleruddannelse.

★★★☆☆☆

Kan vi se præsentationsforestillingen fra på samme vis, som når vi ser andet teater? For hvad er forestillingens formål? Er det en dramatiker, der har brug for at udtrykke sig? Er det et teater, der fylder et hul i scenekunsten ved at udvælge netop denne forestilling til sæsonprogrammet? Eller er det en iscenesætter, der vil forandre vores syn på verden eller livet? Nej – det er blot den tid på året, hvor de næste otte skuespillerelever skal vise sine første vingefjer for teaterbranchens ledere, dramaturger og instruktører.

Den præmis er ikke i sig selv super motiverende, og derfor skal der simpelthen ske noget særligt på den scene, hvis forestillingen alligevel skal have berettigelse som selvstændig teaterforestilling – også for dem, der ikke interesserer sig for skuespillerelever, men som blot vil se godt teater! I “Hvad vi taler om, når vi taler om kærlighed” er det ikke lykkes.

Hvad vi taler om, når vi taler om kærlighed

Denne anmelder tænker tilbage på de to foregående præsentationsforestillinger, “De rene rum” og “Lev i fred med Deres nerver“, som begge primært fungerede som teaterforestillinger, og sekundært var velfungerende som præsentationsforestillinger. I dette års præsentationsforestilling er det omvendt.

Efter noveller af Raymond Carver har bearbejdet og iscenesat forestillingen på en måde, så det først og fremmest bliver en præsentation af de medvirkende; alle får nogenlunde lige stort fokus i forestillingen, og alle får også lov at være både biroller og statister. Og sidder en af de medvirkende og brænder inde med et talent – eksempelvis evnen til at spille guitar, synge eller danse – ja, så skal den frem i lyset.

Det sekundære fokus bliver således forestillingens kvalitet som helhed. Og det har såmænd også fået fokus. Der er mange elementer i forestillingen, der fungerer udmærket – ikke mindst teksterne og dramatiseringerne af dem. De små liv i den store og meningskomplekse verden, som man som menneske hverken er en del af eller ekskluderet fra. Og disse personligheder udtrykker skuespillereleverne generelt fint – omend for nogles vedkommende noget ‘skolet'.

Scenografi, kostumer og resten af de visuelle elementer fangede denne anmelder ikke rigtigt konceptet bag. Noget tyder på, at de umiddelbart skødesløst udvalgte kostumer har en særlig pointe, hvilket dog ikke etableres tydeligt i forestillingen. Det samme gælder scenografien – ét stort bagtæppe – som mest af alt ligner en simpel løsning på et stort problem; ligesom når vi skjuler en forkert farve på væggen med en plakat, eller når vi dækker et brændemærke på bordet ved at stille en potteplante oven på det. Dette skal dog ikke forstås som disrespekt for det sikkert omfattende arbejde, der ligger bag designet af samme bagtæppe, samt det tilhørende neonskilt.

Der er altså ikke meget at komme efter på Stiklingen i denne omgang med “Hvad vi taler om, når vi taler om kærlighed” – med mindre man altså kommer for at se skuespillereleverne an. Dét egner forestillingen sig nemlig meget vel til, og de medvirkende boltrer sig igennem de cirka to pauseløse timer. De charmerer og artikulerer, de synger og brister og hvisker, og de bukker fornøjede og spændte på, hvad fremtiden vil bringe. Det er jo i sig selv en lise for øjet. Desuden er der da også et par stykker på holdet, som vi uden tvivl kommer til at se mere til igennem de næste mange år i dansk teater.

Præsentationsforestillingen spiller på ind til den 18. december 2017.

Efter noveller af: Raymond Carver | Bearbejdelse og iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , , og Scenografi: Lysdesign: Lyddesign: Produceret af: og