ANMELDELSE: Klokkeren fra Notre Dame, Fredericia Teater

opsætter nu “Klokkeren fra Notre Dame” med kraftpræstationer over hele produktionen – især hos i titelrollen.

★★★★★★

Musical-klassikeren “Klokkeren fra Notre Dame” er en af Disneys mest rørende kærlighedsfortællinger. Den er baseret på Victor Hugos roman “Notre-Dame de Paris” fra 1831, der handler om sigøjnerkvinden Esmeralda og klokkeren Quasimodo. Musicalen er en dramatisering af Disneys filmatisering fra 1996.

Fredericia Teaters opsætning af “Klokkeren fra Notre Dame” er en rendyrket kvalitetsmusical, hvor der helt berettiget bliver spillet med produktionsmusklerne. Det er deres hidtil største tekniske produktion, og det mærker vi også tydeligt, når vi træder ind i teatersalen. Scenografien er et enormt bygningsværk af træbjælker, klokker og murværk. Vi befinder os med et trylleslag i Notre Dame-kirkens klokketårn, men samtidig uden at definere stedet mere, end at det få sekunder senere kan være en markedsplads i Paris' gader. Et bærende element i scenografien er en imponerende videoprojektion, som omslutter hele scenografien. Animationerne, skabt af sammen med instruktør , er virkelighedsnære, stemningsskabende og spændingsopbyggende. Det er helt klart én af forestillingens største overraskelser.

Lars Mølsted, Klokkeren fra Notre Dame

Forestillingens midtpunkt er samtidig også forestillingens absolutte stjerne. er fænomenal i rollen om klokkeren Quasimodo! Han træder ind på scenen og vækker på millisekunder publikums sympati – uden at han endnu har fået puklen på ryggen. Hans fysiske karakterisering af den pukkelryggede klokker er fortrinlig, og hans dramatiske og komiske forståelse ses tydeligt, når man som publikum både kan grine og græde sammen med Quasimodo. Han formår desuden at synge med en stemme, der er både bestialsk og sårbar – og endda med en ægte Disney-klang. Det er en musicalpræstation, der sprænger rammerne. Bravo, !

Desuden ser vi også store og solide solistpræstationer hos flere af de bærende roller. Eksempelvis er fabelagtig som diakon Frollo, der både er skurk og offer i forestillingen. Her ser vi virkelig en karakterskuespiller, der ved, hvad han laver. viser som kaptajn Phoebus et vokalt overskud, og han udfylder flot rollen som Disney-førsteelsker. I den mindre rolle som Quasimodos mor, Florika, samt i ensemblet, ser vi . Når først man får fanget hendes stemme i mængden, så opdager man, at der kommer en nærmest fortryllende lyd ud af hende. Det kunne have været interessant at se og høre hende som sopran i en mere fyldig rolle.

Lars Mølsted og Mads M. Nielsen, Klokkeren fra Notre Dame

I iscenesættelsen har man dyrket det store ensemble. Omkring 20 mandlige og kvindelige stemmer træder ind på scenen og synger overdådige kor-arrangementer igennem forestillingen. Det bliver så intenst, når de kutteklædte munke synger “Kyrie eleison” fra prologen “Klokkerne i Notre Dame”, at det må kunne høres over hele Fredericia. Og ensemblets samklang og vokale alsidighed er usædvanligt stærkt. Man får kuldegysninger – den gode af slagsen. Man taber kæben. Man opsluges af musicalens magi.

Koreograf har formået at skabe livlige sigøjnerfester i byens gader, samt andægtig katedralstemning i Notre Dame med sine koreografier. Ensemblet får lov at udfolde sig fysisk i perioder, og det klæder musicalen særdeles. Det synes dog, at man med en vis sikkerhed kunne have skruet en tand op for de koreografiske ambitioner. Scenen er tilsyneladende besat med dansere af en større kaliber, end hvad vi får lov at se i “Klokkeren fra Notre Dame”. Vi savner intet i koreografien, men vi kunne måske have fået mere af det.

I iscenesættelsen af instruktør er der i høj grad fokuseret på historiefortællingen og den storslåede musicaloplevelse. Den personlige instruktion er enkelte steder mærkbart blevet nedprioriteret, og der er en tendens til lidt for ofte at vælge det, som vi ved, der virker. Men historien bliver fortalt, og den bliver fortalt bevægende og på ægte musicalfacon. Musikken, under ledelse af kapelmestrene og , er fyldig og præcis, og den lever umiddelbart fuldstændig op til det originale forlæg. Musikken sidder, som man siger, lige i skabet!

Forestillingen som helhed er i verdensklasse. Den bæres i høj grad af de fagligt dygtige musicalperformere i ensemblet og musikere i orkestergraven, af scenografien og ikke mindst den digitale scenografi, samt af og i forreste række.

“Klokkeren fra Notre Dame” spiller på  fra den 14. oktober til den 27. november 2016, samt på Det Kgl. Teater i København fra den 23. juni til den 16. juli 2017.

Manuskript: Peter Parnell | Musik: Alan Menken | Tekster: Oversættelser: Iben Plesner,  og Iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , , , , m.fl. | Koreografi: Orkesterledelse: og Scenografi: | Digital scenografi: og Kostumedesign: og Lyddesign: | Lysdesign og programmering: og