ANMELDELSE: Snedronningen, Aarhus Teater

“Snedronningen” på lever op til forventningerne til en skøn familieforestilling, men ikke til forventningerne til en bearbejdning af H.C. Andersens eventyr-klassiker.

★★★☆☆☆

Børn og voksne samles i fordybelse i Aarhus Teaters smukke, gamle sal, når teaterbearbejdningen af H.C. Andersens eventyr “Snedronningen” opsættes. Der er stjernedrys, kuldegys og julelys. Iscenesættelsen er stemningsfuld og pirrer fantasien – måske især hos de mindste.

Men historien om Gerda og Kay, hvis venskab udsættes for en farefuld rejse ind i Snedronningens rige, falmer blandt festligheder, vittigheder og tosserier. Forestillingen svælger i karakterer fra eventyrets syv historier, og de portrætteres livligt af hele forestillingens ensemble; vi møder røverpigen, finnekonen, prinsen og prinsessen, kragen og rensdyret – såmænd de talende blomster i blomsterkonens have. Så meget lystighed, at vi hellere vil møde de skægge typer, end at finde og redde Kay.

Poesien i H.C. Andersens digtning af eventyret er desværre også længe forgået i Vidar Magnussens, Julian Berntzens og Kato Ådlands bearbejdning, der i sine replikker dirrer af normalitet. Dog har forestillingen en legende nysgerrighed, som vi især mærker i fortolkningen af den talende krage – og tilligemed i Holger Østergaards fremragende skildring af samme fjerkræ. Den karakter er en genistreg, som må siges at være et bærende element for forestillingen.

Lise Koefoed og Holger Østergaard Foto: Rasmus Baaner

Det legesyge gentager sig visuelt i såvel scenografien som kostumerne, og opfindsomt sammensættes farverige rekvisitter og scenografisk enkelthed i et levende og facetteret lysdesign. Det musikalske akkompagnement, med guitarist og bassist og kapelmester , fuldender fint de mange udtryk, som forestillingen bevæger sig igennem. I forhold til tidligere års familieforestillinger på , så er børnene i salen denne tirsdag eftermiddag langt mindre hørligt underholdt, end de eksempelvis var til “Snehvide” for tre år siden – til gengæld er børnene givetvis langt mere fordybet og æstetisk stimuleret af Aarhus Teaters “Snedronningen”, end de fleste børn ellers bliver i deres folkeskole eller daginstitution.

Eventyrene fortryller os – og H.C. Andersen, om nogen, evnede at sluge vores opmærksomhed helt ned i historierne, så blot ordene på papiret gestalter sig i vores bevidsthed så virkeligt, som når man for sit indre øje ser den lille pige med svovlstikkernes sidste flamme dø ud, idet man tænker på den. Er vi blevet draget af “Snedronningen”? Vel ikke mere, end vi var før forestillingen. Vi har fået en fin én på ‘opleveren', men det er nu alligevel H.C. Andersens egen version fra eventyrsamlingen derhjemme, der står stærkest i erindringen allerede på vej ud af teatret.

Aarhus Teater kunne melde rekordforsalg på “Snedronningen” allerede før premieren den 13. november 2015. Forestillingen spiller på Store Scene til den 20. december 2015.

Bearbejdning af: , og Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , , , og | Scenografi: | Kapelmester: Koreografi:  | Video: | Lysdesign: | Lyddesign: | Efter eventyret af: H.C. Andersen | Oversættelse: