ANMELDELSE: Sympati for djævelen, Katapult

Ekvilibristisk monolog fra med en sublim som den verdensberømte skuespiller Gustaf Gründgens.

★★★★★☆

På en seng under et enormt spejl på et værelse på Filippinerne i 1963 ligger den 63-årige skuespiller Gustaf Gründgens. Han ser sig selv i spejlet. Han er forfængelig og excentrisk. Han taler om sine største roller og sin betydningsfulde position blandt andet som teaterchef under Det Tredje Riges opblomstring. Det har sat sig på hans selvopfattelse, men ikke mindst også på hans eftermæle. Den berømte skuespiller taber ikke ansigt, fordi han, som han siger, mestrer kunstpauser, hurtighed og langsomhed, og sirligt iscenesætter han sin egen afsked med livet.

Vi hører om rejsen til New York, om tiden som teaterchef for det preussiske statsteater, og om hans unge elev og elsker. Hans facon portrætteres af som både apatisk og sympatisk. Gründgens var kendt som en humanist, som samtidig lykkedes med at manøvrere sig igennem nazismens jerngreb i tysk kunst. Efter krigstiden blev han både forhadt og elsket. Han er djævelen, og han sympatiserer med djævelen; “Sympathy for the Devil”.

Pauli Ryberg Foto: Thomas Cato

I “Sympati for djævelen” får den svenske dramatiker , med en smuk oversættelse af , tryllebundet publikum med sproglig overlegenhed, og fortæller historien og præsenterer Gründgens formidabelt. Ryberg kaster sig selv ind og ud af fortællinger, udtryk og fortællegreb, og han synes ingenlunde besværet af det. Det er ganske fascinerende at opleve ham i sådan en rolle, som man skulle tro, hvis man ikke vidste bedre, at der var skabt til ; en skuespillers requiem. Det er ganske enkelt formidabelt skuespil!

Iscenesættelsen af , og herunder forestillingens visuelle udtryk i kraft af scenografi, kostumer og lysdesign, er tilsammen et eksempel på stor æstetisk forståelse og grundlæggende godt samhørighed i forestillingens udtryk som helhed. Det gør forestillingen til en kvalitetsproduktion, som uundgåeligt optager sit publikums opmærksomhed.

Forestillingen er produceret af Teater Får302 og spiller på den 19. og 20. april 2016.

Dramatiker: Medvirkende: Iscenesættelse: Scenografi: | Lysdesign: Lyddesign: Oversættelse: Produceret af: