ANMELDELSE: Venter på Far, Musikhuset Aarhus

er tilbage på scenen med et musikalsk, humoristisk og super-kvindeligt show. Her kombineres gamle klassikere med -hits.

★★★★☆☆

Igennem 1990'erne blev Danmark bekendt med og deres kvindelighedsunivers. De blev et satirisk og musikalsk indspark i kønsdebatten – og med støvekost i hånd gik de til kamp mod stereotype kvindeidealer og kønsroller. Og de gjorde det ikke ved at skrue ned for kvindeligheden, men tværtimod ved at insistere på kvinders begær og lidenskaber, ret og magt, seksualitet og vitalitet.

Lige nu turnerer de med et show, der dels samler en række danske klassikere som “Solitudevej”, “I dit korte liv” og “Et lille kys eller to”, og dels sætter fornyet liv i nogle af Venter på Fars egne hits som “Handyman”, “Der er altid noget at gøre for en husmor” og “Vi kan Vi ka' li' at ha' noget vi ka' rive i”. Primært andres klassikere i første del af showet, og -sange i anden del af showet. Gruppen består af , , og . Deres stemmer, samt gruppens kapelmester og musikproducer , får hele aftenens musikalske indhold til at lyde af .

Venter på Far - Pressefoto

Ulykkeligvis er showet ramt af meget dårligt – faktisk horribelt – lyddesign. De kreative korarrangementer mudrer sammen i højtalerne, lydniveauerne skæmmer samklangen i både unisone og flerstemmige vers. En harmonika bliver på et tidspunkt så høj, at den overdøver fire kvinders kraftfulde stemmer, mens en melodika bliver så lav, at man kun hører en skingrende diskant. Indimellem runger lyden i højtalerne, og andre gange lyder det, som om man har plantet alle fire sangere i en konservesdåse og lukket låget i. Når showets største styrke er musikken og sangene, så er det uacceptabelt, at lydpulten betjenes så amatørisk.

Desuden er forestillings første del markant mere iscenesat, en anden del, hvor koreografier og sceniske arrangementer ledsager sangene. Dette er ikke Venter på Fars styrke. Koreografierne bliver uskarpe, og de enkelte scener synes påtagne. De fire kvinder kan underholde og betage både mænd og kvinder i salen ved deres nærvær på scenen og deres ukuelige charme. Der er ingen grund til at lave en koreografi – og slet ikke en koreografi, som sangerne ikke kan leve op til.

Venter på Far - Pressefoto

Men konceptet hænger sammen, stilen kender vi, og musikaliteten er i top. leverer et underholdende, nostalgisk og kærligt show, som beviser, at stadig har en stor plads i folkets hjerter. Måske er der sket meget på ligestillingsfronten siden 1990'erne, men har sikkert stadig noget at kæmpe for, hvis de vil.

Showet spillede i den 16. marts 2017.

Medvirkende: med , , og | Musikledsagelse: Musik af bl.a.: , Karen Jønsson, Kai Normann Andersen, Kai Møller og Sven Gyldmark