Teatrets vækstlag dyrkes i Aarhus

Der er bombeterrorisme og grundlovskomik i teatermulden i det århusianske vækstlag – og et solidt miljø at dyrke scenekunsten i.

I Aarhus lever vækstlaget i form af små, vedholdende teatergrupper og nogle fornuftige scenemuligheder for initiativrige teatermennesker.

Ikke mindst giver Rosenteatret mulighed for, at teatergrupperne kan udkomme med deres scenekunst, og Off The RecordTeatret Svalegangen giver udvalgte torsdage publikum mulighed for at se det scenekunst, der ikke ellers finder vej til de mere etablerede teaterscener.

To århusianske teatergrupper spiller i øjeblikket deres tredje produktioner, og de er begge interessante repræsentanter for Aarhus’ vækstlags- eller amatørteatermiljø.

Bombemand og indre dæmoner

Teatergruppen Teater Elg har tidligere sat nutidens dating på prøve med forestillingen “Swipe”, samt fortalt familiedramaet “Vangså” af dramatiker Andreas Garfield. Denne gang tager de fat på et historisk drama med forestillingen “The Unabomber”, som handler om terroristen og professoren Theodore ‘Ted’ Kaczynski, der i årene 1978-1995 gennemførte adskillige bombeattentater mod univiersiteter og flyselskaber.

The Unabomber - Teater Elg
Teater Elg i “The Unabomber”
Foto: Christian Lodberg

Forestillingen er produceret i en dyster og stiliseret stemning og med fire skuespillere på scenen. Manuskriptet er skrevet i et poetisk og akademisk sprog, hvor snørklede sætningskonstruktioner kombineres med spøjse allegorier.

På scenevæggen ser vi avisudklip, og ved en skrivemaskine sidder terroristen og taler med sine indre stemmer. Her bliver det fiktive en kilde til det historiske, så bombemandens historie kan udfoldes scenisk.

“The Unabomber” spiller på Rosenteatret den 30. marts til 1. april 2017.

Grundloven får halen på komedie

På denne uges Off The Record spillede Hattekompagniet forestillingen “Grund til lov”, som er en komisk gennemgang af vores allesammens Grundlov – i seks forskellige versioner.

Grund til lov - Hattekompagniet
“Grund til lov” fra Hattekompagniet
Foto: Kim Song Sternkopf

De har tidligere haft succes med deres fortolkninger af særlige tekstmaterialer – både med “Takt & tone” efter Emma Gads ikoniske opdragelsesbibel, samt “Frk. Jensen” og hendes must-have af en kogebog.

Blandt reoler, aviser og papirklip ser vi fire kvinder med komisk energi og smittende smil. Omend den juridiske fortolkning af visse af paragrafferne er på kanten af ‘alternative facts’, er det en både morsom og lærerig forestilling. De fleste af os kender til Grundlovens regler om landets styreform, men Hattekompagniet gør det helt tydeligt, hvad det vil sige, eksempelvis når kongen og ministrene skal underskrive landets love.

“Grund til lov” kan også opleves på Rosenteatret den 3. til 5. april 2017.

Det vedholdende vækstlag

Og det er i høj grad de vedholdende teatergrupper, teatersamarbejder og teatermiljøer, der begynder at fæste rod i Aarhus vækstlag.

Siden 2008 er den årlige QuongaFest løbet af stablen, og teatergrupper, dramaturgistuderende og teaterglade mennesker i Aarhus har med Quonga eksperimenteret med og udviklet scenekunst. Teatret Svalegangen, Teater KatapultGodsbanens Åbne Scene og Rosenteatret er nogle af de steder, hvor vækstlaget og de selvstændige teatergrupper får rum og tid til rådighed.

I dette kulturår kan vi også opleve internationalt vækstlag på det nyetablerede Eutopia Stage i Gellerup, Brabrand. Her bliver nationaliteter, religioner, seksualiteter, kunstformer og kulturer blandet, udfordret og udforsket i 2017-projektet Eutopia 2017.

I vækstlaget er både amatører og professionelle, og nogle af de mere etablerede teatergrupper i Aarhus, der har lykkes med at holde sig til ilden og holde sig aktuelle i længere tid, er Teateriet Apropos, Teater O og ikke mindst Von Baden.


Abonnér på indhold fra mortenhede.dk via RSS, eller følg med på Facebook eller Twitter. Vil du gerne have din nyhed på mortenhede.dk, er du velkommen til at kontakte mig.

Hvad mener du? Skriv din kommentar her.