Aarhus Teater præsenterer foråret 2013

Aarhus Teater præsenterede i dag programmet for foråret 2013. Teatrets direktør, Stefan Larsson, var vært ved arrangementet, og udvalgte skuespillere fra forestillingerne satte ord på, hvad man kunne glæde sig til.

Aarhus TeaterPå Store Scene står et lærred med videoprojektion af teatrets logo, teatrets flittigste publikummer sætter sig til rette i sæderne og ser betaget op på kulisserne på bagscenen. Her kan man få et lille smugkig ind i forestillingen Frankenstein, som er dette efterårs sidste forestilling, og som får premiere den 23. november.

Lyset dæmpes, og på lærredet vises nu tre korte filmsekvenser, som hver præsenterer én af skuespillerne i teatrets faste ensemble. Disse kortfilm bandt hele arrangementet sammen, og de præsenterede en landsdelsscene, hvor æstetik og dramatik er i fokus. Filmene, som viser alle 14 skuespillere i ensemblet, kan desuden ses på aarhusteater.dk.

Foråret kommer til at byde på store værker for alle målgrupper; russisk mesterværk, klassisk eventyr, internationalt dramatik, musical og krigspolitisk satire. Anton Tjekhov og Christian Lollike i ét og samme teaterforår.

Et forår med internationale musicals

Igen i det kommende halvår er Aarhus Teater rammen omkring større musicals med internationale krafter. I januar er der premiere på teatrets familieforestilling Snehvide, som opsættes med musik af svenske Thomas ‘Orup’ Eriksson og iscenesættelse af ligeledes svenske film- og teaterinstruktør Håkan Bjerking.

La Cage aux Folles, pressebillede
Illustration: Mads Berg

Senere på foråret – den 19. arpil 2013 – er der premiere på teatrets helt store musicalsatsning fra Broadway: La Cage aux Folles. En forestilling om mangfoldighed og seksualitet, hvor Niels Ellegaard og Anders Baggesen spiller hovedrollerne som henholdsvis klubejeren George og hans mand Albin, der er kabaretstjerne i dametøj.

Til at iscenensætte La Cage aux Folles har teatret hidkaldt skuespiller og Broadway-instruktør Matt Ryan. Og musicalen er ikke fremmed i Aarhus. Den havde danmarkspremiere i 1987 på netop Aarhus Teater.

Kunstens plads på teatret

Stefan Larsson, som fra årsskiftet stopper som direktør på Aarhus Teater, benyttede også lejligheden til at sige tak for de sidste fire år ved dagens sæsonpræsentation. Her påpegede han, hvorfor skattekronerne skal gå til kultur. Når publikum har set en forestilling, går de ud og taler sammen om den kollektive oplevelse, de har haft. Det er demokrati, fik Stefan Larsson sagt.

Derfor tager han også i det kommende forår fat i en dansk dramatiker, der tør at stikke fingeren ind i noget, der gør rigtigt ondt. Christian Lollike er internationalt anerkendt, og i Danmark nærmest berygtet for tiden for sit mod. Et mod, som nogle ville kalde dumdristighed, når han for eksempel skriver og instruerer forestillingen Manifest 2083 om Breiviks angreb i Norge sidste år.

Skakten, pressebillede
Illustration: Jenz Koudahl

Aarhus Teater tager han dog et par skridt længere tilbage i historien, når hans forestillingen Skakten har urpremiere i januar. Her er krigstraume og nazisme omdrejningspunktet i en forestilling, der tager udgangspunkt i en bombning i Dresden i 1945. Tue Biering instruerer Skakten på Studio-scenen.

Det forgyldte forår

Det ser kort sagt lovende ud for resten af Aarhus Teaters sæson 2012/2013. Når irske Mick Gorden ved årsskiftet sætter sig i direktørstolen efter Stefan Larsson, kan han tilsyneladende lægge ud med et forår, hvor den røde lampe signalerer udsolgte sale.

De internationale musicals agerer guldæg, og de kendte ansigter kan sælge billetter til aldeles ukendt, amerikansk nydramatik. Stefan Larsson har fundet en opskrift på kultursucces midt i en finansiel krise – forhåbentligt giver hen opskriften videre til sin efterfølger.

Hvad mener du? Skriv din kommentar her.