Omvendt fortegn på kønsfordelingen
"Aske og prinsessen på den hvide hest" er en musikalsk og diskret kønspositiv dukkeopera om et venskab på tværs af køn og klasse.
Musikteatret SAUM har gjort noget temmelig woke med forestillingen "Aske og prinsessen på den hvide hest"; de har taget det klassiske folkeeventyr "Askepot" og sat omvendt fortegn på kønsfordelingen. Askepot hedder nu Aske, prinsen er blevet til en prinsesse, og den onde stedmor er i stedet en ond stedfar. Og det skønneste ved det er, at der ellers ikke er gjort noget stort nummer ud af forbytningen.
Der er ikke tale om en kønsaktivistisk teaterforestilling, hvor mænd død og pine skal være kvinder og omvendt, men blot om at fortælle et eventyr, der ikke gentager de udtrådte kønsstereotyper. Fornemt!
"Aske og prinsessen på den hvide hest" er ellers langt hen ad vejen en genfortælling af "Askepot".
Du skal være logget ind for at kunne læse anmeldelser på mortenhede.dk.
Har du allerede et login? Log ind her.