ANMELDELSE: Borgen, Sjællands Teater

Alt det, der gør “Borgen” til “Borgen”, er skrevet ud af musicalen

satser stort på musicalversionen af tv-serien “Borgen”, men manuskriptet og iscenesættelsen taber det hele på gulvet.

★★☆☆☆☆

Mange af os sad som klistret til skærmene om søndagen tilbage i 2010, mens Adam Prices dramaserie “Borgen” blev sendt på DR. Nøj, hvor var det godt tv.

Det er historien om partilederen Birgitte Nyborg, der lidt tilfældigt under en partilederdebat bryder ud af den typiske politikertype og siger noget ærligt på tv dagen før et valg. Og vælgerne elsker det og forærer hende – helt uforudset – de afgørende mandater til at kunne samle en regering på midten af dansk politik.

Og den handler om, hvordan hun af ærefrygt over for embedet overpræsterer til en grad, der samtidigt smadrer hendes familie. Og den handler om mediernes (i form af Katrine Fønsmark), spindoktorerne (i form af Kasper Juul) og politikernes problemfyldte fingerfletning. Og ikke mindst om, hvordan magten i virkeligheden bedrives på Christiansborgs bonede gulve – såvel som i ly af mørket ude under buerne ved staldene.

Her 15 år senere har i samarbejde med DR sat sig for at genoplive succesen som musical. Det er næsten lige så overraskende et valg, som dét der gjorde Birgitte Nyborg til kongelig undersøger. Og fortidens fadæser, hvor andre teatre med ringe held har omfortolket tv-formater til musikteater, pibler frygtindgydende op til overfladen af vores erindringer. Bliver det endnu et “Matador”-moment?

Ja, desværre! For alt, hvad der gjorde “Borgen” til “Borgen” har man tilsyneladende hældt ud i Københavns Kanal, og det, der står tilbage, bliver et plat og banalt skilsmissedrama indpakket i en nødtørftig resuméversion af seriens første sæsoner med ringe replikker og ikke mindst pinlige sangtekster.

Birgitte Nyborg fremstår som et karrieremenneske, der ønsker magten – i modsætning til tv-serien, hvor hun får den tildelt – og hendes deroute er derfor mindre original og langtfra sympativækkende. Kasper Juul og Kathrine Fønsmark er blevet til ubetydelige biroller, ligesom flere andre markante roller er helt skåret ud. Vi ser ikke, hvorfor familien går i stykker – kun at den gør det. Vi fornemmer ingen opposition og ser ikke hele det spinmageri og mediepres, der truer hendes idealer og visioner – og altså ikke bare hendes fede prestigejob.

Og det er især ærgerligt, fordi man så gerne vil, at det lykkes. Det er ikke nogen lille satsning for , der synes at være gået all-in med et stort ensemble, stærke solister og et fyldigt orkester. Man har hyret den efterhånden allestedsnærværende mesterscenograf . Og man er sikkert heller ikke kommet sovende til aftalen med DR om rettighederne.

Og ambitionen om at lave en moderne musical a la “Hamilton”, der blander de musikalske genrer fra rap til filmiske ballader, er god og i det store hele også dygtigt forløst af komponist . Og de medvirkende synger og rapper og alt derimellem ganske glimrende.

Men den kan ikke synges hjem. Karakterne er flade og uinteressante, historien er uspændende og usammenhængende – gad vide om nogen, der ikke har set serien, ville forstå noget som helst? – og iscenesættelsen er ustruktureret, ja, vel nærmest tilfældig. Koreografierne af er interessante og kreative, men i en så rodet forestilling er det svært at få øje på kvaliteten i de skæve om end gode idéer.

Og så er der det visuelle. Scenografien ligner ikke en -scenografi. Det er et usædvanligt kunstigt udtryk – og tilsyneladende bygget i budgetvenlige materialer – hvilket ikke rigtig rimer på den gennemførte, kompromisløse æstetik, som ellers er hans varemærke. De flotte, let ekspressionistiske farvelademalerier, der indimellem udgør bagvæggen på videoskærmene, er dog mere vellykkede og la Cour-agtige.

At lyddesignet ikke har magtet at rumme orkestret og de mange stemmer, der især i de store partier lyder helt klumpede, er sømmet i kisten på en musicalforestilling, som man mest af alt helst vil glemme. Vi må hjem og gense serien på DR i stedet, for den handler da om noget.

Sjællands Teaters musical “Borgen” spiller på Slagelse Teater til den 23. november 2025.


Efter tv-serien af: | Komponist og kapelmester:  | Manuskript, sangtekster og iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , , , , , , , , , , , , m.fl. | Scenografi og lysdesign:  | Kostumedesign: | Koreografi:  | Lyddesign: | Produceret af:  i samarbejde med DR

Del med dit netværk

Denne side anvender cookies. Ved brug af hjemmesiden accepterer du samtidig anvendelsen af cookies.  Læs mere

Støt månedligt