ANMELDELSE: Soler sig i ingenting, Frederik Rosgaard

Balanceret og velovervejet show med Frederik Rosgaard

Vi får gennemarbejdet materiale og en afdæmpet og velbalanceret performance i i onemanshowet “Soler sig i ingenting”.

★★★★☆☆

Standupkomikeren går på scenen med en rolig og afdæmpet tilstedeværelse i sit nye onemanshow, “Soler sig i ingenting”. Han har i tidligere shows og tv-optrædender bygget en persona op, som langtfra er sympatisk, hvor han ikke er bange for at tage kontroversielle standpunkter. I dette show, der virker mere modent og velovervejet, har han fundet en balance, der både gør hans karakter på scenen sympatisk og samtidig udstiller de sider af sig selv, som er mindre sympatiske.

Og det er netop de mindre sympatiske sider, der gør til en interessant komiker. Han fortæller om, hvordan det er en større oplevelse at gå ned til boghandleren – den rigtige boghandler, hvor kun de belæste køber bøger – end det er rent faktisk at læser de bøger, han køber. Og om hvordan han må være typen, der læser Oscar Wilde. Og hvordan boghandleren må have beundret hans gode smag, da han køber “The Picture of Dorian Gray” i en engelsksproget udgave. Så genkender de fleste af os vel oplevelsen af at tegne et selvbillede, som man har svært ved at leve op til.

At den anekdote netop omhandler “The Picture of Dorian Gray”, der rummer temaer ikke langt fra dem i showet, er sikkert ikke tilfældigt. Det er et eksempel på den begavelse, vi mærker i Frederik Rosgaards materiale. Rent teknisk benytter han sig af varierede joke-typer, der også understreger, at showet – der ellers virker nonchalant og uformelt – bygger på gennemarbejdede og velovervejede tekster.

Showets ramme bliver en anekdote, hvor han selv var publikum til en teaterforestilling, som han ikke brød sig om. Undervejs i forestillingen får en anden publikummer et ildebefindende og må hjælpes ud, hvilket han forestiller sig må være en undskyldning for at slippe ud af teatret før tid. Den anekdote laver han callback til i slutningen af showet, hvor han i mangel på en original afrunding vælger at imitere et ildebefindende. Det bliver en morsom, fysisk gimmick, som især virker, fordi han ellers ikke er en fysisk komiker og fremfører gimmicken ekstra akavet og absurd.

I “Soler sig i ingenting” kommer Rosgaard også ind på emnet barnløshed, og han deler personlige oplevelser med fertilitetsbehandling, hvilket giver en mere følsom tone til showet, uden at det bliver banalt.

Selvom materialet i showet generelt har et højt niveau, og publikum igennem hele showet er både engageret og smilende, så savner showet indimellem mere slagkraftige pointer. Vi sidder i lange perioder uden et gedigent grin eller klapsalver. Her forventer vi lidt mere “punch” af et soloshow.

Men alt i alt leverer et veludført og reflekterende show med “Soler sig i ingenting”, og han har med sin selvironiske stil og efterhånden velbalancerede persona et scenisk udtryk, der ikke i forvejen fås i metermål i dansk standup. Derfor er showet såvel som Rosgaard værd at holde øje med.

Showet spiller på i København den 22. juni og på turné til oktober 2023.