ANMELDELSE: Yahya Hassans digte, Svalegangen

Stærk og bevidsthedsudvidende forestilling, der i en opfindsom, komisk og bevægende iscenesættelse fortolker Yahya Hassans digtsamling.

★★★★★☆

Måske er det den politiske diskussion og de personlige reaktioner, der kom i kølvandet på udgivelsen af Yahya Hassans digtsamling, der gør, at vi som publikum sidder som på nåle for at se, hvad teaterfortolkningen af Yahya Hassans digte vil manifestere på scenen. Og måske er det kendskabet til visse sider af den unge mands opvækst, der gør “Yahya Hassans digte” som teaterforestilling til en særdeles rørende oplevelse.

Det er omkring et år siden, jeg gav mig i kast med digtene. Den monotone stemme, som jeg allerede dengang kendte ganske godt fra tv-interviews og videoklip fra diverse digtoplæsninger, messede for mit indre øre, mens jeg læste digtene. Versene bliver uden omskrivning til replikker i forestillingen, og når fire ‘helt almindelige' skuespillere oplæser, fremsiger, fremfører og udtrykker de selvsamme ord, får digtene et liv, som jeg ikke i min læsning havde kunnet forudse. Yahya Hassans digte egner sig definitivt til teaterscenen!

Jakob Hannibal, Nanna Buhl og Frank Thiel Foto: Lars Horn / Baghuset
Jakob Hannibal, og
Foto: Lars Horn / Baghuset

Forestillingen leger med klichéer og fordomme med en til tider angstprovokerende billedrigdom og en foruroligende genkendelighed. Men er det Yahya Hassan, vi genkender, eller er det hans syn på os eller vores syn på ham, vi spejler os i? Forestillingen gengiver ikke digtene holdningsløst, men den fortolker Yahya Hassans ord varsomt og afbalanceret. Det er ikke meningen, at vi skal forstå mere af at se denne forestilling, men vi skal vide, at der er mere i verden, vi burde forstå – at virkeligheden er kompleks.

Og på samme måde er forestillingen kompleks. Scenografien af  er vidunderligt hård og kold, mens lysdesign, kostumer, rekvisitter og andre effekter giver en bred vifte af stemningsforstærkende scenebilleder – alt fra en brandvarm ørken til en klaustrofobisk fængselscelle. Brdr. Hellemanns musikalske arrangementer fra rock til arabisk folkemusik, samt Minna Johannessons opfindsomme og sanselige iscenesættelse, giver fabelagtige rammer for de fire skuespillere til at udøve ganske imponerende scenekunst. Som en kulmination af alle disse elementer kan nævnes et særligt øjeblik, hvor skuespiller Andreas Berg Nielsen begiver sig ud i en solosang med en følsom tenorstemme – det var et minut, hvor alt i verden stod stille.

Andreas Berg Nielsen og Jakob Hannibal Foto: Lars Horn / Baghuset
og Jakob Hannibal
Foto: Lars Horn / Baghuset

Forestillingen er teknisk velproduceret af Mungo Park Kolding og , og den spiller på Teatret Svalegangen til den 13. november 2015.


Tekst: Yahya Hassan | Medvirkende: , , og | Instruktør: | Scenografi: Musik: Produceret af: Mungo Park Kolding og

Del med dit netværk

Støt mortenhede.dk

Hvis du sætter pris på mine anmeldelser og gerne vil støtte mit arbejde, så kan du overføre en donation via MobilePay. På forhånd tak for dit bidrag! ♡

Klik på knappen herover, eller indtast koden direkte i MobilePay-appen:
9610GW