Digitalt teater: Hvad tyer teatrene til, når teatersalen er lukket?

Er gode teaterskabere også gode filmskabere?

Det seneste år har været et studie i, hvad teatret kan, når salen er lukket. Her er mine overvejelser om lyd, video, live og on-demand.

Igennem det seneste år er vi blevet tvunget til at forholde os til teatret på nye måder. Når den fysiske scene er lukket, må værkerne – de værker, der ikke lægges på hylden eller i graven – udkomme på nye måder. Og der er særligt tre formater, som vi har stiftet bekendtskab med i året, der er gået.

Hvad virker, og hvad virker ikke? Og hvad er coronaårets forskellige forsøg egentlig et udtryk for? Det prøver jeg at sætte ord på her. Lad os først se nærmere på de tre formater, der har fyldt i det digitale teaterlandskab.

Transmittering


Bliv abonnement til en valgfri pris

Du skal være abonnent for at læse og lytte til indhold på siden. Du vælger selv prisen (min. 50,- kroner om måneden), og du kan til enhver tid opsige dit abonnement.

50,- kr om måneden
75,- kr om måneden
100,- kr om måneden
150,- kr om måneden
200,- kr om måneden

Er du allerede abonnent? Log ind her.


Hvad er mortenhede.dk?

Jeg er uddannet journalist og har arbejdet professionelt som landsdækkende teateranmelder på mortenhede.dk og andre medier siden 2012. Jeg lægger vægt på uafhængighed og saglighed. Jeg tror ikke på ‘akademiseren’ over scenekunsten, men på den reelle teateroplevelse og dens betydning for os som publikum.

På mortenhede.dk kan du blandt andet læse mine anmeldelser – også dem, der er udgivet på andre medier som eksempelvis Jyllands-Posten og Teateravisen, hvor jeg er fast freelancer. Derudover finder du nyhedsartikler, interviews, podcast-episoder og andet journalistik, som jeg finder tid til at lave imellem anmeldelserne.

Jeg håber, du vil oprette et abonnement og dermed støtte den uafhængige teaterjournalistik.

Skal andre høre om dette?

Denne side anvender cookies. Ved brug af hjemmesiden accepterer du samtidig anvendelsen af cookies.  Læs mere