Er gode teaterskabere også gode filmskabere?
Det seneste år har været et studie i, hvad teatret kan, når salen er lukket. Her er mine overvejelser om lyd, video, live og on-demand.
Igennem det seneste år er vi blevet tvunget til at forholde os til teatret på nye måder. Når den fysiske scene er lukket, må værkerne – de værker, der ikke lægges på hylden eller i graven – udkomme på nye måder. Og der er særligt tre formater, som vi har stiftet bekendtskab med i året, der er gået.
Hvad virker, og hvad virker ikke? Og hvad er coronaårets forskellige forsøg egentlig et udtryk for? Det prøver jeg at sætte ord på her. Lad os først se nærmere på de tre formater, der har fyldt i det digitale teaterlandskab.
Transmittering
Først og fremmest er der den digitale panikløsning, hvor en forestilling, der er skabt til scenen, bliver spillet på scenen, men transmitteret via kameraer enten live eller som optagelser.
Dette indhold kræver et abonnement
Opret et abonnement for at få ubegrænset adgang til alle anmeldelser og artikler på mortenhede.dk. Abonnementet koster 79,- kroner om måneden.
Vær opmærksom på, at abonnementet er personligt og kun til privat brug