Bygning 4-7-12 | Teatret Svalegangen | Foto: Morten Fauerby

Dramatik og raptekster på Svalegangen

Tekstarbejdet er i fokus på Teatret Svalegangen, hvor tre elever fra Dramatikeruddannelsen og en af byens unge rappere står bag alle tekster i Bygning 4-7-12.

Teatret Svalegangen gør man sig klar til premieren den 17. april på forestillingen Bygning 4-7-12. Forestillingen kombinerer nyskrevet dramatik med skuespil, rap og dans, og forestillingen tager udgangspunkt i byfornyelsesplanen for Gellerup, som kaldes “Helhedsplan Gellerup”.

Chadi Alderbas og Zaki Nobel Mehabil i forestillingen Bygning 4-7-12 på Teatret Svalegangen
Pressebillede fra forestillingen. Chadi Alderbas (til venstre) og Zaki Nobel Mehabil (til højre).
Foto: Morten Fauerby

Det er et samarbejde mellem Teatret Svalegangen, Dramatikeruddannelsen og Skuespilleruddannelsen ved Aarhus Teater. Musikken er skrevet og udført på scenen af rapperen Chadi Alderbas – også kendt som Cha D. Han er selv opvokset i Gellerup, hvor han blandt andet har undervist i rap.

Manuskriptet er skabt af tre af de fem studerende ved Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater, hvoraf en af dem er Henrik Szklany. De tre dramtikere har boet en uge i Gellerupparken, hvor de stemte dørklokker og talte med beboerne i bydelen. Ud fra det har de hver skrevet en række tekster, som er blevet samlet til forestillingen Bygning 4-7-12.

Henrik Szklany, dramatiker på forestillingen Bygning 4-7-12, Teatret Svalegangen
Dramatiker Henrik Szklany, som foruden Simone Isabel Nørgaard og Niclas A. Johansen har skrevet forestillingen Bygning 4-7-12.
Foto: Frederik Meldgaard

Virkelighed og fiktion

I Svalegangens foyer sidder dramatiker Henrik Szklany og rapper Chadi Alderbas i en samtale om at skrive tekster. Henrik Szklany spørger, om Chadi Alderbas selv finder på sine tekster, eller om det er virkelighed.

“Det er meget sjældent, jeg finder på, fordi i denne her branche, der handler det om at være ægte, og jeg kan lige så godt bruge de ting, som jeg kender og har været igennem og har set. Jeg forholder mig til, at det skal være noget, der går ind i hjertet og rammer en,” svarer Chadi Alderbas.

Henrik Szklany, der dagligt arbejder i et medie, hvor også de autentiske historier ofte betragtes som fiktion, kommenterer:

“Når jeg skriver teaterstykker, så bruger jeg enormt meget tid på research og finde ud af, hvad virkeligheden er og høre nogle historier, men bliver jeg også nødt til at lægge noget fantasi oveni, for ellers bliver det så personligt, at det ikke virker ægte, fordi det foregår på en teaterscene.”

De dybe tekster og alvorlige emner

“Man kan også lave noget sjovt i raptekster, men jeg kan bedst lide at skrive dybe tekster. Det handler om, at det kan få én til at få gåsehud. Nogle gange, når jeg sidder og skriver en tekst, har jeg fået gåsehud over mine egne tekster, og så tænker jeg, at hvis jeg kan få gåsehud over mine egne tekster, så kan jeg også give andre gåsehud,” forklarer Chadi Alderbas.

“For mig har det også noget at gøre med, at man tager et alvorligt emne, og når jeg sidder og skriver, kan jeg ikke altid kontrollere, om det bliver en komedie eller ej, men hvis det bliver sjovt, så bliver det også mere alvorligt, fordi der er noget alvor i det. Hvis det bare bliver ‘Hahahaha’, så bliver det ligemeget,” siger Henrik Szklany.

“Når jeg laver en plade, så kan jeg godt skrive meget dybe tekster, selvom musikken er glad. Det kan godt være en glad sang, som er dyb alligevel,” fortæller Chadi Alderbas, som i øjeblikket er i gang med at producere et nyt album.

Virkeligheden i Gellerup

“Nu handler forestillingen om, at folk, som bor et sted, bliver fjernet af kræfter udefra. Og der er to måder at anskue det på; enten at alt er lyst, og nu kommer mørket og udraderer alt, eller nu er alt mørkt, men midt i mørket er der små lysglimt,” siger Henrik Szklany.

I forestillingen er manuskriptet bygget sammen af en masse forskellige tekster og små historier, men den overordnede historie handler om taxachaufføren Jamal, som Henrik Szklany har skrevet ud fra et møde med en taxachauffør i Gellerup.

“Jeg læste om Gellerup, og jeg mødte folk i Gellerup og hørte deres historier, og når det er vigtigt for dem, så bliver det også vigtigt for mig. Og så bruger jeg fiktionen til at gøre det endnu vigtigere,” fortæller Henrik Szklany.

Til forestillingen havde instruktøren Per Smedegaard udvalgt nogle sange, som skulle bruges i forestillingen, men der var nogle af dem, som Chadi Alderbas ikke selv syntes, der passede til forestillingen, og derfor skrev han tre nye sange til forestillingen.

“Jeg skrev musikken da jeg havde læst manuskriptet og så har jeg skrevet på teksterne løbende,” fortæller Chadi Alderbas.

Herunder kan du høre en af sangene af Cha D, som også indgår i forestillingen Bygning 4-7-12 på Teatret Svalegangen.