
Foto: Christian Als
Forsangeren fra Magtens Korridor har skiftet Orange Scene på Roskilde Festival ud med Store Scene i Skuespilhuset. I mere end to timer fastholder han publikum med sin dæmoniske og forførende stemme.
Det var med store forventninger, at jeg tog til Frankenstein Genskabt på Det Kongelige Teater. Forestillingen har generelt modtaget fine anmeldelser, og da jeg hørte rygter fra teatrets kerne om stående ovationer gentagne gange, blev jeg for alvor klar til at overvære en ægte publikumssucces. Nicolaj Kopernikus og Anders W. Berthelsen er hovednavnene, hvilket også giver grund til at forvente komik og timing.
Forventningerne var naturligvis også høje i forhold til musikken, der er komponeret af multimusikeren Kenneth Thordal og sunget af Johan Olsen. Og netop Johan Olsen, der havde rollen som falden engel og beretter, viste sig at bære en i øvrigt god og fængende historie hjem med en legendarisk vokalpræstation. Forestillingen begynder i et tomt rum, hvor én skarp lampe blænder os på en operationsbordsagtig måde, og op springer fanden fra jorden i skikkelse af Johan Olsen.
Stemmen er ganske vist den samme, som han bruger som forsanger i rockbandet Magtens Korridor, men på en teaterscene får Johan Olsens stemme en usædvanlig styrke og en næsten uudholdelig ægthed. Men det er kun næsten uudholdeligt. Et brøl går igennem salen, publikum dirrer og spændingen er intens hele vejen igennem forestillingen. Johan Olsen har smerten i sig – både som skuespiller og som rocksanger.
Nogen dygtig skuespiller bliver han nok aldrig – trods alt! Men bare det at være mennesket Johan Olsen i en forestilling om biologisk forskning og uhyrlig særegenhed forsikrer os om, at ingen anden kunne spille netop den rolle. Vi har konsekvent Johan Olsen midt i solar plexus.
Forestillingen spiller i Skuespilhuset til den 4. april 2013.