Lidenskab er også lidelse

Til dagligt arbejder operasanger Lars Fosser sammen med Verdi, Mozart og Puccini, når han synger en stærk og sikker bas-baryton. Men for Lars Fosser er operakarrieren en passion med store ofre – en lidelseshistorie.

Lars Fossers karriere har budt på store successer. For eksempel sang han titelrollen i Den Jyske Operas opsætning af Rigoletto i 2007, i hvilken Børsens daværende anmelder Ulrik Cold blandt andet beskrev ham som ”glødende intens med en kolossal røst”.

Desværre indebærer dagligdagen langt mere for operasangeren end at stå på scenen foran et begejstret publikum. I perioder mellem kontrakterne må Lars Fosser, ligesom de fleste andre kunstnere i Danmark, derfor tærskes igennem dagpengesystemet. Det betyder, at den arbejdstid, som burde bruges ved klaveret og til auditions, i stedet bruges på jobsøgning.

Når Lars Fosser arbejder med sin stemme og sit operapartitur, runger lokalet af lydbølger og intensitet. Her kan du høre ham fortælle lidt om operasangerens arbejde:

”Jeg var træt af at synge, og jeg var træt af det lort, der følger med,” siger Lars Fosser om en periode af sit liv, hvor han overvejede helt at stoppe sin operakarriere, men snart efter kunne mærke, at han var nødt til at fortsætte. ”Jeg kan ikke fornægte, hvem jeg er. Det er det, der gør mig glad.”

ET EVIGT DILEMMA

Lars Fosser er også et passioneret familiemenneske, og som ægtemand og far har han det særligt svært med at skulle rejse, når han samtidig har behov for sin familie omkring sig. I et tankeeksperiment kan han tydeligt se fornuften i at leve sit liv uden en familie.

”Jeg havde egentlig altid set, at jeg bare skulle leve alene, og så skulle jeg bare lave det her og ikke stå til ansvar for nogen andre end mig selv,” siger han, men han kan ikke forestille sig sit liv uden sin familie. ”Det er ud af det, at det, jeg laver, skal gro og vokse.”

Lars Fosser har sin arbejdsplads i mange forskellige lande, og dagen kan komme, hvor han bliver stillet over for sit livs vanskeligste valg. ”På et eller andet tidspunkt, så bliver jeg vel nødt til at vælge mellem det her eller have en familie, og det bliver det svære. Det bliver svært.”

FORFØRT TIL SCENEN

Lars Fossers mor er den danske operasanger Lene Corell og hans far er den norske sceneinstruktør Per Fosser. Han er således vokset op i teaterbranchen, så han vidste, hvad han gik ind til – eller hvad han i virkeligheden helst ikke ville bruge sit liv på.

Lars Fosser blev alligevel forført af de psykologisk dybe og lidende roller på operascenen, og indledte alligevel en affære med sin lidenskab. ”Det er ligesom at være polygamist. Du har flere ægteskaber, der trækker dig i flere retninger.”

Han taler om sin lidenskab som en lunefuld elskerinde, som kun kan bidrage til en usikker tilværelse, men som en elskerinde, man ikke kan leve uden. ”Den har de der korte øjeblik af ekstase, og lange øjeblikke af pinsler. Den driver dig til vanvid, men du kan ikke leve uden.”