KOMMENTAR: Skuffende første premiereannoncering fra Fredericia Musicalteater

Er overhovedet et nyt teater?

rider videre på succesen, men ser stort på de sure pligter og misser chancen for at lancere sig som et nyt teater.

Lad mig først og fremmest medgive, at det er en ubarmhjertig situation, som det nye står i. Det konkursramte var ikke kun blevet et epicenter for musicals i Danmark, men også en lokkedåse for publikum fra hele landet, der flere gange årligt drog til Fredericia for at se musicals. Det er den slags, som lokale borgere, politikere og erhvervsdrivende kan se muligheder i.

eksisterer ikke længere, men det gør . Nyt navn, ny ledelse og ikke mindst nyt cvr-nummer. Og det sidste har større betydning, end man lige skulle tro. For når de 3.400 personer og virksomheder, der tilsammen har et tocifret millionbeløb tilgode i blandt andet tabte billetter, henvender sig til , er svaret, at var et helt andet selskab.

Følger man med i kommentarsporene på Fredericia Musicalteaters facebookside, er det også en teknikalitet, som få kan se den store fornuft i. Og det skyldes måske især, at følgerne på facebooksiden er Fredericia Teaters – for selvom det nye musicalteater er “et helt andet selskab”, så har det alligevel fået fingre i konkursboets facebookfølgere. Det nye teater har altså fået sig titusindvis af fans, uden at have produceret en eneste forestilling.

Her var følgerne allerede ved offentliggørelsen af det nye både glade for den gode nyhed og forventningsfulde omkring deres tilgodehavender. Dorte Olsen skrev blandt andet: “Er der så en chance for at man får refunderet billetter for musicalen, shubiadua, som jo blev aflyst og teatret gik konkurs.”

Anne Clausen var mere forundret over, hvor pengene til opstarten kommer fra: “Ja, nysgerrig på mine 3400,- tabt i det gamle . Ifølge kurator får vi nok ingenting, men så bør der heller ikke være penge at starte op for!!”

Relancering tabt på gulvet

Men kan man overhovedet tillade sig at skelne imellem og ? Juristen vil sige ja, men alt andet siger nej. For har sat sig for at fortsætte det imponerende arbejde, som med i spidsen havde præsteret over de seneste år.

Fredericia Kommune såvel som Kulturministeriet har også allerede udtrykt deres tillid til det nye teater og dets foreløbigt ukendte ledelse, idet både den rundhåndede, kommunale støtte og den særlige støtteordning under kulturministeriet, der var givet til , er blevet tildelt det nyetablerede selskab i stedet.

Der synes også at være bemærkelsesværdigt få ændringer i ambitionerne. Til en artikel i Jyllands-Posten sagde bestyrelsesformand Grete Højgaard i mandags:

“Vores opgave er at udvikle videre på det høje kvalitetsniveau, som på relativt få år gjorde musicalteatret i Fredericia til en stor succes.”

Set udefra var det i høj grad , der skabte succesen, så hvordan vil teatret bevise, at man kan skabe samme høje kvalitet uden ham? Det har vi endnu ikke fået syn for sagn om. Derfor har både publikum og kritikere ventet spændt på det første udspil fra det nye musicalteater i Fredericia.

I mandags kom den så, Fredericia Musicalteaters første premiereannoncering. Og sikke en skuffelse. Den første premiere i det nye musicalteaters historie bliver en ikke-premiere.

Shu-bi-dua The Musical” er for det første en genopsætning af Fredericia Teaters succesmusical fra 2015. For det andet er det ikke , men Thomas Langkjær og (tidl. ), der har overtaget rettighederne. Det betyder, at Langkjær står for produktionen, mens alene har fået lov at lægge hus til den første premiere på 2021-turnéen.

Fredericia Musicalteaters første premiereannoncering er altså ikke blot en re-premiere, men har også karakter af et gæstespil. Dermed er den gyldne mulighed for at lancere sig som “det nye” musicalteater i Fredericia tabt på gulvet.

Ulovligt at ombytte billetter

Tilbage står nu kun bitterheden hos de mange publikummere, der sidder derhjemme med ugyldige billetter til 2020-versionen af “ The Musical” hængende på køleskabet, mens kopien får premiere i Fredericia til november.

Og hvorfor må man så ikke få en ny billet i bytte for den gamle billet, når teatret altså alligevel spiller den samme forestilling, som var sat til salg sidste år? Juraen på området er tilsynelande klar nok. På musicalteatrets hjemmeside står svaret under deres FAQ:

er et offentligt støttet teater, og det er faktisk slet ikke lovligt for teatret at bruge offentlige støttekroner på at give rabat eller refundere billetkøbere fra det gamle .”

Heldigvis kan de skuffede følgere altså trøste sig med, at det ikke er af uvilje, at de ikke kan komme i teatret, når de nu har købt billetterne én gang, men at det simpelthen er, fordi teatret ikke må bruge offentlige midler på den slags gode gerninger. Heller ikke selvom de offentlige midler er de samme, som konkursramte ellers skulle have haft.

De samme penge, de samme sæder og den samme forestilling, men altså “et helt andet selskab”. Det er ikke lige til at se den røde tråd i dén sag.

Del denne artikel

Denne side anvender cookies. Ved brug af hjemmesiden accepterer du samtidig anvendelsen af cookies.  Læs mere