Alt er så simpelt og såre godt
Der er færre wow-oplevelser, men begrænsningens kunst klæder Nikolaj Cederholm i hans ”Teaterkoncert C.V. Jørgensen” på Aarhus Teater.
★★★★★☆
Teaterkoncerterne fik fat om det danske publikum i 1994 med Nikolaj Cederholms ”Gasolin’ – en teaterkoncert”. Siden har vi set flere af slagsen med alt fra Mozart til The Beach Boys.
Og af de teaterkoncerter, der virkelig har sat sig fast på tromme- og nethinden, er de fleste af dem Cederholms. Han er næsten blevet synonym med genren i Danmark, og i ”Teaterkoncert C.V. Jørgensen” spiller han igen med musklerne.
Vi er ikke i tvivl om, at det er en Cederholm-teaterkoncert, vi oplever. Og skulle vi være i tvivl, er det kun, indtil Mark Linn synger et eller andet vildt, mens han hænger og spræller i luften, eller indtil tilsyneladende almindeligt tøj pludselig bliver unaturligt langt. Så kender vi Cederholm igen.
I denne omgang er det dog sangteksterne, der er i centrum, og dermed bliver opgaven lagt mere over på de medvirkende sangere og skuespillere end i mange tidligere teaterkoncerter. Der er skåret ned på hejseværker og kæmpekostumer. Der er i det hele taget skåret ned. Det bliver brunt og kedeligt. Og det er vistnok meningen.
For når C.V. Jørgensen synger om 1960’erne, hvor »blomster var symboler på de samme ting, som bomber er i dag«, så skal det ikke pakkes ind i imponerende sceneteknik. Så skal vi lytte og forstå.
Kærlighed til C.V. Jørgensen
Det er ikke usædvanligt, at de medvirkende i teaterkoncerter er lidt ved siden af, hvad vi normalt ser på teaterscenen. Men i denne omgang har man gravet et stykke dybere ned og fundet musikeren Tue West. Og det er egentlig et ganske forståeligt valg.
Tue West evner at formidle en sangtekst mere end at pakke den ind i skønsang og fine fraseringer. Han synger med ægthed og har sit eget unikke udtryk som sanger. I øvrigt ikke ulig C.V. Jørgensen.
Men lydbilledet bliver trods Kåre Bjerkøs fremragende musikalske arrangementer for uhomogent, når Tue Wests stemme blandes med eksempelvis teaterkoncertveteranen Mark Linns kraftige vokal og Nive Nielsens store og unikke lyd.
Det sætter en dæmper på begejstringen. Men ”Teaterkoncert C.V. Jørgensen” er stadigvæk i toppen af sin genre, og alle de medvirkende er uden undtagelse imponerende dygtige på hver deres område.
Og selv om der er skruet ned for de visuelle wow-effekter, så har Cederholm bevaret sit klare og stilsikre udtryk, sin rumlige fornemmelse og sin evne til at skabe scenebilleder, der nærmest kan mærkes imellem hænderne.
Alt er så simpelt og såre godt. Og kærligheden til C.V. Jørgensen og dét, som hans sange igennem fire årtier har repræsenteret, er tydelig at mærke ude på publikumsrækkerne.
Forestillingen spiller i Aarhus til den 19. september 2020.
Tekst og musik: C.V. Jørgensen | Koncept og iscenesættelse: Nikolaj Cederholm | Musikalske arrangementer: Kåre Bjerkø | Medvirkende: Nive Nielsen, Tue West, Mark Linn, Nana Schwartzlose, Simone Tang, Emil Prenter, Carl-Christian Riestra, Johan Klitgård og Siff Vintersol | Scenografi: Jon Stephensen | Kostumer: Line Bech | Koreografi: Anja Gaardbo | Lysdesign: Jonas Bøgh og Sune Verdier | Lyddesign: Malte Oscar | Produceret af: Aarhus Teater og Aveny-T