ANMELDELSE: Robin Hood, Folketeatret

Glem alt om Disneys talende ræv

Folketeatrets ”Robin Hood” er en stærkt underholdende og engagerende familiekomedie i højt tempo og med en middelaldermunk på overarbejde.

★★★★★☆

Vi er altså nogle, der har svært ved at slippe idéen om, at Robin Hood er en tegnet, talende ræv. Men i Folketeatrets ”Robin Hood” er han og hans slæng utroligt virkelige.

Selv om vi befinder os i slutningen af 1100-tallet, og forestillingen slås an med middelalderinstrumenter og en munk i kutte, så er det nutidigheden i forestillingen, der flår os ud af Disney-illusionerne og ind i en aktuel familiekomedie. Som eksempelvis når Broder Tuck i spøg bliver kaldt Broder TikTok, og når der er coronahilsner med albuer og fødder.

Højt at flyve

Det er amerikanske Ken Ludwig, der har skrevet forestillingen som en parafrase over sagnet om Robin Hood, og har oversat teksten til dansk. De politiske tematikker er ikke blevet nedtonet, blot fordi forestillingen er for børn, og der er samtidig blevet skruet op for både actionscener og vittigheder.

har iscenesat forestillingen med komisk sans og – må man antage – i blind tillid til sine skuespilleres fysik.

Særligt er skuespiller kommet på overarbejde – efter en forestilling må han have rendt omtrent en maraton. For han tordner rundt på scenen som Broder Tuck, der både er forestillingens fortæller og del af Robin Hoods entourage. Han udskifter scenografierne som en anden Kategorina, så de passer til historien. Og når der skydes med bue og pil, er det ham, der løber med pilene.

Der er generelt et ekstremt højt tempo i forestillingen, og som publikum er vi oppe på mærkerne sammen med de medvirkende. Efter få minutter i hæsblæsende og begavet komediestil noterer denne anmelder ”højt at flyve” på sin blok. Men det bliver aldrig til noget dybt fald.

Patos og middelalderpop

Vi lever med, at enkelte medvirkende falder underligt ved siden af forestillingens udtryk. Særligt bemærkelsesværdigt er det, at giver titelrollen så meget patos, at han indimellem passer bedre ind i et Ibsen-drama end i en folkekomedie.

De tre musikanter, der ledsager forestillingen med både sang og musik – med pop i middelalderforklædning – er også mærkeligt påklistrede i forhold til helheden.

Når de holder sig diskret i baggrunden og eksempelvis antyder introen fra ”The Final Countdown” ved galgen, så bidrager de til den humoristiske stil. Men når de overtager scenen med sang, får det karakter af musical, hvilket absolut ikke klæder forestillingen.

Men Folketeatrets ”Robin Hood” er alt i alt en fremragende familieforestilling, der fortæller historien om Robin Hood på en stærkt underholdende og engagerende facon, og som snildt kan skubbe Disneys ræv ud af erindringen.

Forestillingen spiller i København til den 2. december 2020 og på danmarksturné i januar-marts 2021.


Tekst: Ken Ludwig | Oversættelse: | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , , , , , og | Musik: , og | Scenografi: | Koreografi: | Kampkoreografi: | Produceret af:

Del med dit netværk