ANMELDELSE: Madeleine og drømmene, Kolding Egnsteater

Jokum Rohdes helvede udfordrer Dantes inferno

er tilbage med høje ambitioner på scenekunstens og Koldings borgeres vegne med forestillingen ”Madeleine og drømmene”.

★★★★☆☆

“Når et menneske forsvinder, efterlader det sig intet andet end drømme.”

Sådan indleder sin surrealistiske ”Madeleine og drømmene” på , der er løseligt digtet over sagen om treårige Madeleine McCanns forsvinden i 2007.

Og replikken bliver nøglen til forestillingen. Hvis vi glemmer den replik – og det kan vi nemt komme til – så bliver udtrykket mildest talt kaotisk og mere surrealistisk, end hvad godt er.

Men ser vi forestillingen som en parafrase over den mare, der må have redet Madeleines forældre igennem de 13 år, som efterforskningen foreløbigt har stået på, så giver den mere mening. Men stiller store krav til sit publikum og ikke mindst sin instruktør. Der er nemlig intet, der giver sig selv.

Dumdristigt og mesterligt

Det bliver også for stor en mundfuld for et par tilskuere, der fordufter i pausen. Og instruktøren, , har tilsyneladende også haft svært ved at kapere teksten i sådan grad, at han med held har kunnet formulere den scenisk for publikum.

Ikke desto mindre opdager vi, der bliver siddende til vejs ende, at ikke blot beskriver det værst tænkelige for et forældrepar. Han beskriver angsten, selvbebrejdelserne, sorgen og ondskaben.

Hele teksten buldrer afsted med okkulte, historiske, mytologiske og storlitterære referencer. Og han opdyrker uden berøringsangst et helvede kaldet Fontainbras, som på visse måder udfordrer og vinder over Dantes guddommelige inferno. Det er ikke bare godt gået; det er dumdristigt og mesterligt på samme tid.

Ambitiøst egnsteater

”Madeleine og drømmene” er den første produktion på , efter at teatret tidligere på året blev gjort til genstand for en usmagelig og pinagtig pudekamp i Koldings byråd. Det ene øjeblik var teatret en lokal succes, så var det pludselig lukningstruet, og nu fortsætter det med et nyt navn og et ordentligt hak i selvtilliden.

skal ikke være for alle. Med ”Madeleine og drømmene” mærker vi et professionelt egnsteater, der ikke er bleg for at provokere og udfordre.

Morten Kjærs diabolske gedebuk på plateaustilletter og Amanda Bøgestrøm Isaksens spøgelsesagtige Madeleine er unikke og fremragende præstationer. Ditte Marie Tygesens scenografiske udtryk er stemningsfordrende, og Emil Aleksander Rostrups iscenesættelse har trods visse uklarheder et enormt potentiale.

Det er afgørende, at vi har et egnsteater i Kolding, der ikke søger at tilfredsstille gennemsnittet med feelgood-komedier og musicals, men også skaber kunstneriske udtryk, der ikke kan streames på Netflix.

Forestillingen spiller i Kolding til den 26. november 2020.


Tekst: | Iscenesættelse: Medvirkende: , , og | Scenografi: Musik og lyddesign: Lysdesign: | Produceret af:

Del med dit netværk