ANMELDELSE: Green Day’s American Idiot, Heltemus Production

Pensionister og studerende rocker med til ”American Idiot”

Punkrockmusicalen ”Green Day’s American Idiot” spiller med overvældende lyd, sublime vokalpræstationer og en blærerøvsagtig scenografi.

★★★★★☆

Det amerikanske punkrockband Green Day er i Danmark mest kendt for hits som ”Boulevard of Broken Dreams”, ”Wake Me Up When September Ends” og titelnummeret fra albummet ”American Idiot”. I 2009 fik en musical, der baserer sig på de originale sangtekster og kun ganske få replikker, premiere i Californien. Året efter hittede den på Broadway.

Selvom vi taler om en musical, taler vi altså først og fremmest om punkrock af en kaliber, der især i 2000’erne blev et soundtrack til ungdommen i store dele af verden. Musicalen tegner et tilsvarende portræt af en ungdom, der har svært ved at finde sig til rette i verden. Helt i punkens ånd.

Green Day's American Idiot - Heltemus Productions
m.fl. Foto: Huset Mydtskov

Og punk er jo efterhånden lyden af mange generationers ungdom. Derfor var det for denne anmelder også symptomatisk for både musikken og musicalen at se, hvordan pensionister såvel som studerende sammen rokkede med hovederne. Vi er måske ikke fælles om hitsene, men vi er fælles om lyden af oprør.

Når musikken spiller

Derfor ser vi også nemt bort fra de største problemer i den danske genopsætning på med produktionsselskabet Heltemus Productions ved roret: I de få øjeblikke, hvor musikken forsvinder, og der bliver sagt replikker, falder niveauet gevaldigt.

Kun leverer en skuespilpræstation, der lever op til hans følsomme og dog knivskarpe vokal. For de øvrige medvirkende i roller, der har replikker, er replikleveringen tåkrummende ringe. Heldigvis sker det kun få gange, og når musikken spiller, glemmer vi alt om det.

Green Day's American Idiot - Heltemus Productions
. Foto: Huset Mydtskov

Rent musikalsk er ”Green Day’s American Idiot” simpelthen sublim. De 14 medvirkende og rockorkestret under fortrinlig ledelse af udgør tilsammen en overvældende lyd, og ikke én eneste tone eller ét eneste trommeslag sidder forkert. Og lyddesigner gør det umulige; han trodser Østre Gasværks betonvægge og får rocklyden til at stå knitrende klart i rummet.

Blærerøvsagtigt

Benjamin la Cours scenografi hænger som store elementer i tykke stålkæder og bevæger sig næsten frit i rummet, så de medvirkende kan være både over, under og imellem dem. Foruden at give en usædvanlig wow-effekt, så skaber det et utal af forskellige scenerum, som bliver fornemt udnyttet i iscenesættelsen.

Green Day's American Idiot - Heltemus Productions
. Foto: Huset Mydtskov

Og lyssætter forestillingen, så det på den ene side giver dramatik på scenen og på den anden side skaber rockkoncertstemning i salen. Hans lysdesign fylder uden at være anmassende.

I 2010 modtog Broadway-versionen to Tony-awards for henholdsvis scenografi og lys. De to priser kunne og vist roligt overtage. Tilsammen skaber de et blærerøvsagtigt visuelt design.

“Green Day’s American Idiot” er engelsksproget og spiller på i København til den 21. august 2021.


Musik: Green Day | Sangtekster: Billie Joe Armstrong | Manuskript: Billie Joe Armstrong og Michael Mayer | Iscenesættelse og koreografi: | Medinstruktør: | Kapelmester: Medvirkende: , , , , , Pedersen, , , , , , , , m.fl. | Scenografi: Lysdesign: Lyddesign: | Produceret af:

Del med dit netværk