Pensionister og studerende rocker med til ”American Idiot”
Punkrockmusicalen ”Green Day’s American Idiot” spiller med overvældende lyd, sublime vokalpræstationer og en blærerøvsagtig scenografi.
★★★★★☆
Det amerikanske punkrockband Green Day er i Danmark mest kendt for hits som ”Boulevard of Broken Dreams”, ”Wake Me Up When September Ends” og titelnummeret fra albummet ”American Idiot”. I 2009 fik en musical, der baserer sig på de originale sangtekster og kun ganske få replikker, premiere i Californien. Året efter hittede den på Broadway.
Selvom vi taler om en musical, taler vi altså først og fremmest om punkrock af en kaliber, der især i 2000’erne blev et soundtrack til ungdommen i store dele af verden. Musicalen tegner et tilsvarende portræt af en ungdom, der har svært ved at finde sig til rette i verden. Helt i punkens ånd.
Og punk er jo efterhånden lyden af mange generationers ungdom. Derfor var det for denne anmelder også symptomatisk for både musikken og musicalen at se, hvordan pensionister såvel som studerende sammen rokkede med hovederne. Vi er måske ikke fælles om hitsene, men vi er fælles om lyden af oprør.
Når musikken spiller
Derfor ser vi også nemt bort fra de største problemer i den danske genopsætning på Østre Gasværk Teater med produktionsselskabet Heltemus Productions ved roret: I de få øjeblikke, hvor musikken forsvinder, og der bliver sagt replikker, falder niveauet gevaldigt.
Kun Diluckshan Jeyaratnam leverer en skuespilpræstation, der lever op til hans følsomme og dog knivskarpe vokal. For de øvrige medvirkende i roller, der har replikker, er replikleveringen tåkrummende ringe. Heldigvis sker det kun få gange, og når musikken spiller, glemmer vi alt om det.
Rent musikalsk er ”Green Day’s American Idiot” simpelthen sublim. De 14 medvirkende og rockorkestret under fortrinlig ledelse af Mikkel Gomard udgør tilsammen en overvældende lyd, og ikke én eneste tone eller ét eneste trommeslag sidder forkert. Og lyddesigner Tim Høyer gør det umulige; han trodser Østre Gasværks betonvægge og får rocklyden til at stå knitrende klart i rummet.
Blærerøvsagtigt
Benjamin la Cours scenografi hænger som store elementer i tykke stålkæder og bevæger sig næsten frit i rummet, så de medvirkende kan være både over, under og imellem dem. Foruden at give en usædvanlig wow-effekt, så skaber det et utal af forskellige scenerum, som bliver fornemt udnyttet i iscenesættelsen.
Og Jonas Bøgh lyssætter forestillingen, så det på den ene side giver dramatik på scenen og på den anden side skaber rockkoncertstemning i salen. Hans lysdesign fylder uden at være anmassende.
I 2010 modtog Broadway-versionen to Tony-awards for henholdsvis scenografi og lys. De to priser kunne Benjamin la Cour og Jonas Bøgh vist roligt overtage. Tilsammen skaber de et blærerøvsagtigt visuelt design.
“Green Day’s American Idiot” er engelsksproget og spiller på Østre Gasværk Teater i København til den 21. august 2021.
Musik: Green Day | Sangtekster: Billie Joe Armstrong | Manuskript: Billie Joe Armstrong og Michael Mayer | Iscenesættelse og koreografi: Tim Zimmermann | Medinstruktør: Carsten Friis | Kapelmester: Mikkel Gomard | Medvirkende: Viktor Norén, Diluckshan Jeyaratnam, Johannes Nymark, Julie Steincke, Ksenia Timoshenko, Johanne Milland Pedersen, Anders Gjesing, Jacob Prüser, Mads Æbeløe Nielsen, Cathrine Kronborg Tøt, Katrine Skovbo Pedersen, Daniel Trelborg Hansen, Emmie Asplund, Eric Hallengren m.fl. | Scenografi: Benjamin la Cour | Lysdesign: Jonas Bøgh | Lyddesign: Tim Høyer | Produceret af: Heltemus Production