Overraskende gode skuespilpræstationer i “Tour de chambre”
Teaterversionen af Tine Høegs roman ”Tour de chambre” byder på nogle træge minutter, men også imponerende gode skuespilpræstationer.
★★★★☆☆
For anden gang opsættes en af Tine Høegs romaner på Det Kongelige Teater. Og det er godt skuldret af en forfatter med kun to romanudgivelser i bagagen.
Den første var debutromanen ”Nye rejsende”, der med kun få virkemidler og en fremragende solopræstation af skuespiller Sicilia Gadborg Høegh blev til et mindeværdigt teaterprojekt på nationalscenen.
Nu er det Tine Høegs anden roman, ”Tour de chambre”, som Det Kongelige Teater har grebet fra bestseller-hylden. Det er forfatteren selv, der står for at omskrive bogen til teaterscenen, og heldigvis har hun også flair for dramatik.
For selvom scenerne skifter lidt forceret, og selvom spændingskurven er noget fladere, end man kunne ønske sig, så formår hun i sin dramatisering at gøre karaktererne og deres relationer interessante. Og ikke mindst skriver hun replikker, som synes lette og hverdagsagtige, men som samtidig er fulde af underliggende fortællinger.
Det lave spændingsniveau bliver opvejet af, at hun ligesom i en god bog lægger hints ud, så man som læser er nødt til at læse bogen til ende. Derfor bliver teaterversionen også en rigtig page-turner, selvom vi indimellem må kæmpe os igennem nogle træge minutter.
Interessante temaer
Historien i ”Tour de chambre” er meget ligetil. Den handler om den unge forfatterspire på kollegiet, der bliver forelsket i sin bedste veninde Mais kæreste. Men fyren August dør meget pludseligt under kollegiefesten tour de chambre, og vores hovedperson, Asta, som vi nu ser som 33-årig, skriver om hele forløbet i sin anden roman.
Men den på overfladen banale historie og de åbenlyse metalag bliver krydret med interessante temaer som eksempelvis sorg, ensomhed og overgangen fra ung til voksen.
Og så er venskabet imellem Asta og Mai grundlæggende for historien. Sagen er nemlig, at mens Mai tror, at Asta skriver på en roman om en polsk portrætkunstner, så kommer bogen til at handle om det, som Asta aldrig har fået sagt til Mai. Og til sidst skal bogen jo læses.
Velfungerende duo
Selvom vores hovedperson egentlig er i begyndelsen af 30’erne, så har forestillingen karakter af ungdomsteater. Det skyldes ikke mindst de mange passager, der foregår på kollegiet, som bliver de absolut mest velfungerende i Sigrid Strøm Reibos rå og pulserende iscenesættelse og Astrid Lynge Ottosens afskrællede scenografi.
De medvirkende imponerer med gode men også meget forskellige skuespilpræstationer. Forestillingens sjoveste er ubetinget Mikkel Becker Hilgart, der får masser af komik i både den stenede technofyr Hannibal og den kejtede matematikstuderende Niels K.
Som den charmerende og intelligente førsteelsker er Mathias Skov Rahbæk eminent, og Fanny Louise Bernth karikerer den umiddelbart simple Mai, som alligevel viser sig at besidde stor styrke under overfladen.
Karen-Lise Mynster indtager scenen med en energi, der placerer hende i forestillingens voksenroller som den livskloge og indsigtsfulde stemme. Og over for den unge Anna Bruus Christensen, der fylder hovedrollen Asta med følelser og indre konflikter, bliver de to en overraskende velfungerende duo på scenen.
“Tour de chambre” spiller i Skuespilhuset til den 21. oktober 2021.
Dramatisering: Tine Høeg | Iscenesættelse: Sigrid Strøm Reibo | Medvirkende: Anna Bruus Christensen, Fanny Louise Bernth, Mathias Skov Rahbæk, Mikkel Becker Hilgart, Karen-Lise Mynster og Øyunn | Scenografi og kostumedesign: Astrid Lynge Ottosen | Lysdesign: Mårten K. Axelsson | Musik: Øyunn | Produceret af: Det Kongelige Teater