Sjov, stærk og sexet “Kinky Boots” om medmenneskelighed
Lars Mølsted og Silas Holst er en forrygende duo som skofabrikant og dragqueen i Det Ny Teaters opsætning af power-musicalen ”Kinky Boots”.
★★★★★☆
Så har vi set dét med! Knaldrøde og lårlange lakstøvler med omtrent en decimeter høje hæle som nervepirrende benspænd for den flok voksne og veltrænede mænd, der har dem på i musicalen ”Kinky Boots”. Sådan har den over 100 år gamle, mondæne teaterbygning – med det paradoksale navn Det Ny Teater – nok aldrig fået den før.
Vi kan næsten høre, hvordan ornamenteringerne krakelerer, hvordan lysekronerne klirrer, og hvordan det kradser i de røde løbere, når Silas Holst både synger og danser røven ud af de glitrende hotpants som primadonnaen Lola. Stærkt i front står han, Silas Holst, som han har gjort det før i en række store musicalroller – men aldrig før så velsyngende som nu.
Hans dragqueen Lola er en slagkraftig fætter, der simpelthen ligner en million i fuld makeup og med høj paryk, mens hans lårbasser og tatoverede biceps både kan ægge og afskrække. Samtidig formidler han på glimrende vis drengen Simons fortælling om at være søn af en bokser og forelske sig i sin mors røde stiletter.
Måske er der nuanceringer i spillestilen, som Holst endnu ikke har på plads. Alle replikker bliver leveret, som om de sluttede med et “voila!” Og selvom han vistnok er den i forestillingen, der udfordres allermest vokalt – og som sagt lykkes med det – så bliver han indimellem presset ud i nødsporet, når det bliver rigtig rocket. Ikke desto mindre springer Silas Holst ud som en ægte musical-diva med velfortjent succes.
Som hans makker på scenen – og som Lolas ven og kompagnon – er Lars Mølsted fænomenal. Og det er ikke overraskende. Han blev nærmest landskendt for sin Quasimodo i Fredericia Teaters ”Klokkeren fra Notre Dame”. I rollen som Charlie Price i ”Kinky Boots” er han igen fuldstændig blændende både som sanger og som skuespiller. Vi må kæmpe for at holde et bifald tilbage midt i hans solo, der simpelthen er mesterlig.
Foruden Mølsted og Holst, der tilsammen er en umage men vellykket duo, er scenen sat med et væld af gode performere i alle former. Der er Ann Farholts bryske og morsomme fabriksmutter Trish, der står bag nogle af aftenens sjoveste bemærkninger. Og der er Kim Hammelsvangs ældre værkfører George, som er en hel komedie i sig selv at betragte – selv når han ikke er i fokus, er han velovervejet i sine små gimmicks.
Der er et utal af store og små roller, som kunne fremhæves, men i korte træk kan det siges, at ”Kinky Boots” først og fremmest anbefales på grund af sit cast. Dertil kommer den gode fortælling om rummelighed og medmenneskelighed, som desværre er oppe i tiden og slet ingen selvfølge. Så meget desto mere grund til at se den.
Når den ikke fortjener en sjette stjerne, så skyldes det mest af alt lyddesignet, der ikke får ordentlig greb om instrumenterne og de mange stemmer. Det bliver især i begyndelsen til en noget mudret lydoplevelse, og samtidig er det indimellem som om, at højtalerne ikke kan rumme den power, som netop denne musical skal leveres med.
Men ”Kinky Boots” er ikke desto mindre en spændstig, moderne, morsom og viril forestilling, som klæder det ellers lidt konservative musicalteater i København.
Forestillingen spiller i København til den 1. maj 2022.
Manuskript: Harvey Fierstein | Musik og sangtekster: Cyndi Lauper | Oversættelse: Kenneth Thordal | Iscenesættelse og koreografi: Lee Proud | Medvirkende: Lars Mølsted, Silas Holst, Monica Isa Andersen, Nikoline Harriet, Rasmus Fruergaard, Mette Ladekarl, Ann Farholt, Kim Hammelsvang, Martin Skriver, Sebastian Harris, Henrik Lund, Morten Daugaard, Paul James Rooney, Patrick Svingholm Terndrup, Oliver Poulin, Lasse Dyg, Søren Torpegaard Lund, Søren Bang Jensen, Niklas Frandsen, Linea Høeg Olsen, James Leece, Nadin Reiness, Gustav Allen Schriver m.fl. | Scenografi: Paul Farnsworth | Lysdesign: Timothy M. Deiling | Lyddesign: Richard Sharratt | Produceret af: Det Ny Teater