Folketeatret disker op med glaseret portræt af Grethe Sønck
Pernille Schrøder skildrer eminent både smerten og smilet i Grethe Søncks væsen i Folketeatrets biografiske kabaret “Hele Danmarks Grethe”.
★★★★☆☆
Folketeatret er på turné med den biografiske kabaretforestilling “Hele Danmarks Grethe”, der sætter fokus på den folkekære skuespiller og sanger Grethe Sønck. Og ligesom revyen fyldte i Grethe Søncks liv, så er forestillingen besat af et nærmest komplet revyhold med kapelmester Jens Krøyer ved klaveret og med Pernille Schrøder i front. Bag sig har hun erfarne og morsomme kræfter i Kristian Roland, Karsten Jansfort og Charlotte Guldberg.
Det er klart, at sådan en forestilling lægger op til en vis lethed i udtrykket. Og langt hen ad vejen slår forestillingen da også et slag for det gode humør. Men der bliver også plads til nogle af de mere smertefulde sider af et populært liv.
Tilsyneladende kan alle vi andre i salen og på scenen – undtagen Grethe Sønck selv – se det slidsomme i at sende personlige julekort ud til sine hundredevis af fans. Og når hun kravler rundt på gulvet i tv-programmet “Gæt og grimasser”, fordi publikum forventer at se “hende den tykke nede på alle fire”, så piner det os at se med, mens Sønck selv tager det med et smil. Og når hendes livs kærlighed, Sejr Volmer-Sørensen, springer over aftensmaden for at gå til den ene åbenlyse affære efter den anden, så er det, som om vi går en lille smule i stykker.
Og forestillingens største styrke er, at den formår at portrættere både det lette og det tunge, uden at stemningen ryger eller udtrykket bliver for vaklende. Det skyldes især Pernille Schrøders eminente skildring af Grethe Sønck, hvor hun formår at balancere både smilet og smerten i ét samlet udtryk. Det er svært at komme i tanker om nogen, der kunne lave netop dét portræt bedre end Pernille Schrøder.
De øvrige tre udgør fornemt det mindre persongalleri, der findes omkring Grethe Sønck. Især formidler Kristian Boland fint rollen som Sejr Volmer-Sørensen, som bliver afdæmpet uden at være vag. Og i det hele taget er der en god komediesans hos alle de fire medvirkende.
Ellers er der ikke meget at fremhæve i forestillingen, der på mange måder fremstår temmelig generisk, glaseret og uopfindsom. Det er næsten, som om man kunne åbne en særlig kabaretskuffe et sted på Folketeatret, og så ligger der et koncept klar dernede. Vi savner en smule originalitet og gerne et par ridser i lakken.
Forestillingen spiller på turné til den 28. marts 2023.
Manuskript: Jesper Malmose | Iscenesættelse: Ina-Miriam Rosenbaum | Medvirkende: Pernille Schrøder, Kristian Boland, Karsten Jansfort og Charlotte Guldberg | Kapelmester: Jens Krøyer | Scenografi: Søren Glad | Koreografi: Rebekka Lund | Lyddesign: Rasmus Overgaard Bunton | Lysdesign: Henrik Pihl | Produceret af: Folketeatret