ANMELDELSE: Indenfor murene, Aalborg Teater

Stor præstation hos i Aalborg Teaters opsætning af “Indenfor murene”. En komedie fra 1912 om en jødisk familie i København.

★★★★★☆

Den umulige kærlighed mellem to personer fra forskellige religioner. Det er måske et eviggyldigt problem, som det skildres i “Indenfor murene”. Måske er det ikke jøder og kristne i dag som for 100 år siden, men derimod ateister og muslimer. Nye profeter – Darwin og Muhammed – men samme nagelfaste overbevisning.

Jakob Højlev Jørgensen, Martin Bo Lindsten, Henning Jensen, Steffen Eriksen, Lise Baastrup, Emma Busk og Marianne Høgsbro Foto: Allan Toft
, , , , , og
Foto: Allan Toft

I den smukke, nordjyske teatersal på bliver der dækket op til nadver hos den jødiske familie Levin, efter en kort og yderst velfungerende præsentationsscene; en montage af relationer til lyden af jødisk musik. Scenografien er smukt skabt af , passende til både teatersalen, til den jødiske stue og til den kristne hall.

Og midt i det hele: Familiefaderen. spiller herren i huset, faderen, manden og direktøren. Men han spiller også den fortabte, den ødelagte, den oversete og den forhadte. Og han fylder hele teatret med sin karakter, så man nærmest kan mærke ham komme ind på scenen, mens han stadig står i garderoben. Han bygger Hr. Levins patriarkalske karakter langsomt op, for langsomt at nedbryde og langsomt genopbygge – for derefter brutalt at rive karakteren itu, for igen til sidst kærligt genopbygge. Levins karakterforløb er en genistreg på både skuespiller-, iscenesætter- og dramatikerniveau.

Ydermere spiller en bedårende hustru og mor. I særdeleshed i samspillet med som datteren Esther brillerer hun i desperation, afmagt og fortvivlelse med komisk skarphed oven på et fundament af indre konflikt. Hun gør store øjne ad sin datters umulige forelskelse, og publikum elsker hende, da hun tørt konstaterer, at hun ikke kan sove.

Amalie Dollerup Foto: Allan Toft

Foto: Allan Toft

Forestillingen er komisk og hjertevarmt iscenesat af teaterchef . Der er blevet kræset om de komiske replikker, og den underspillede humor føler sig hjemme i det nordjyske. I begyndelsen er morsomhederne på jødernes bekostning ganske underholdende, og kun underholdende. Sidenhen kommer der flere og flere fordomme på tapetet, og helt klichéagtigt føler man sig pludselig gjort antisemittisk sammen med de andre publikummer nede i teatersalen, men det er stadig underholdende. Til sidst bliver de jødiske stereotyper så insisterende, at man giver efter og tænker, at det må jøderne da også selv kunne se det sjove i. Smagløst, men – ved Gud – underholdelende!

Og apropos komik, så spillede den lidt langsomtopfattende svigerdatter Dina. Hendes komiske talent er usædvanligt iøjenfaldende. Hun har fuldstændig kontrol over sin komiske værktøjskasse, så hun kan placere store grin ind i et blik, en replik eller blot en tænkepause. Desværre er hun kun med i de første scener, men det er jo langt fra hendes skyld. I 1912 kunne forfatter Henri Nathansen jo ikke vide, at senere skulle spille rollen.

Forestillingen spiller på til den 29. marts 2014.


Forfatter: Instruktør: | Medvirkende: , , , , , , , , , , og | Scenograf:

Del med dit netværk