”Moulin Rouge” byder på ekstravagant musik og storladent drama
Sara Viktoria Bjerregaard og Silas Holst imponerer i hovedrollerne i den popspækkede kærlighedstragedie ”Moulin Rouge” i bohemernes Paris.
★★★★★☆
Jeg var ærligt talt ræd, da jeg var på vej til den danske premiere på “Moulin Rouge! The Musical”. For nogle gange ved man bare, at man kun kan blive skuffet. Vi er gode til musicals i Danmark, ja, men er vi så gode? Kan vi samle alt det, som “Moulin Rouge” skal kunne, i én produktion på dansk grund?
Svaret er ja! Vi ryger lukt ind i det legendariske kabaretteater på Montmartre, hvor det hørmer af sex og penge. Men i kulissen bag de tunge, røde gardiner, forsøger fattige kunstnere, prostituerede og fallenter i fællesskab at sno sig igennem tilværelsen, mens de lever af slatterne fra aristokraternes bord og kæmper for bohemernes ideal om skønhed, kærlighed, sandhed og frihed.
Takket være scenografen Takis‘ svulstige dekorationer og Astrid Lynge Ottosens prægtige kostumer driver stemningerne ned ad væggene. Både de festlige og de sorgfulde. Og hele svineriet, som det altså er, bliver levendegjort af et overordentligt stærkt hold af musicalperformere og dansere.
I front er Moulin Rouge-teatrets stjerne, den funklende Satine, spillet solidt og sikkert af Sara Viktoria Bjerregaard, som foruden at formidle rollen som lusen imellem to mænds negle, også ubesværet giver den som sanger i en stribe store kærlighedsballader. Lige så velsyngende og stærkt spillende er Silas Holst som den amerikanske og småkejtede digter Christian, der er rejst til Paris for at finde ligesindede kunstnere, men som falder pladask for Satine.
Den anden mand, som i stedet for kærlighed kan give Satine alt det, hun ikke har, er hertugen, der spilles infamt og køligt af Pelle Emil Hebsgaard. Han er særligt kendt for sine joviale og komiske roller igennem tiden, men beviser her – måske for første gang i stor skala – at han også mestrer den usympatiske skurkerolle. Og Rasmus Bjerg gestalter elegant og humoristisk den rabundusramte teaterdirektør Zidler, der lader sig selv og sine venner købe af hertugen, mens han dulmer kniben med grøn absint.
Aftenens mest uforglemmelige øjeblik tilskriver vi dog Laus Høybye, der som kunstneren Toulouse-Lautrec formidler en smertelig fortælling om ulykkelig kærlighed i en smuk og utrolig begavet scene før pausen, ligesom hans komiske greb om karakteren rammer plet.
Det hele bakkes formidabelt op af et ensemble, hvor sang og dans imponerer os fra første sekund – særligt med Lea Thiim Harder og Mads Gronemann som nogle af ensemblets mest bemærkelsesværdige medlemmer. Og ikke mindst er musikken, der er peppet op med nyere popnumre, en regulær koncertoplevelse med Joakim Pedersens orkester, som synes at begynde for maksimal udblæsning og alligevel evner at skrue op og op og op frem til finalen.
Der er med andre ord ikke noget at være ræd for. Man kan med rolig hånd løse billet til “Moulin Rouge! The Musical”, hvor man har garanti for både musikalsk ekstravagance og et storladent kærlighedsdrama med fattigdom, kunst og magt som de underliggende, eviggyldige temaer.
Forestillingen spiller i København til den 21. oktober 2023, derefter i Vejle til den 5. november 2023 og Holstebro til den 19. november 2023.
Manuskript: John Logan | Musikalske arrangementer: Justin Levine | Iscenesættelse: Anders Albien og Niclas Bendixen | Kapelmester: Joakim Pedersen | Medvirkende: Silas Holst, Sara Viktoria Bjerregaard, Rasmus Bjerg, Pelle Emil Hebsgaard, Laus Høybye, Stanley Bakar, Vibeke Zederkof, Lea Thiim Harder, Line Krogholm, Andy Roda, Tone Reumert, Mads Gronemann m.fl. | Scenografi: Takis | Kostumedesign: Astrid Lynge Ottosen | Koreografi: Anja Gaardbo m.fl. | Lysdesign: Ulrik Gad | Lyddesign: Tim Høyer | Produceret af: One And Only Musicals