Dansefest og komisk flair i “Strictly Ballroom”
Silas Holsts koreografier sidder lige i skabet til “Strictly Ballroom – The Musical”, og dygtige skuespillere giver det hele et ekstra gear.
★★★★★☆
“Strictly Ballroom – The Musical” lover ikke meget andet end en musikalsk fest med masser af dansetrin – og en forsvindende lille og enormt banal handling. Og dét er præcis, hvad vi får i One And Only Musicals‘ opsætning, der netop har fået premiere i København og siden spiller i Vejle og Holstebro.
Men denne opsætning lover også noget andet. For instruktør Joy-Maria Frederiksen, der især har gjort sig bemærket i revy- og komediesammenhæng i de seneste år, kan potentielt løfte “Strictly Ballroom” til mere end bare en musicalfest. Og især birollebesætningen med blandt andre Tammi Øst, Niels Olsen (alterneret af Henrik Lykkegaard) og Niels Ellegaard lover komediekundskaber med poetisk dybde. Begge dele bliver også i høj grad indfriet.
For det virker faktisk, som om man har taget elementer direkte fra revyens verden og ind på musicalscenen, og ikke overraskende – i hvert fald ikke for denne anmelder – virker den kombination fremragende. Også Peter Oliver Hansen og Camilla Bendix synes at trives i de komiske roller. Han med en fesen paryk og kridhvidt smil, som understøtter hans flamboyante dansedommer, og hun som spansktalende latina-mama med dirrende temperament og ditto moderlig omsorg.



Hele dette imponerende hold af erfarne skuespillere bidrager med et underholdende, nuanceret og sympatisk udtryk, som bare gør musicalen til en fornøjelse at være gæst til.
Forrest på scenen er selvfølgelig Silas Holst, som han har været så mange gange efterhånden. Han blev landskendt i “Vild med dans” på TV, men har siden danset og sunget hist og pist. I begyndelsen var kendisfaktoren nok det mest bærende for hans teaterkarriere, men efterhånden er sangstemmen kommet godt med, og hvis rollen ellers passer til ham, så kan det blive særdeles vellykket. Det så vi især i “Kinky Boots” (Det Ny Teater, 2022), hvor han fik de fleste af os til at tabe kæben med sin rolle som Lola.
Nu synes ringen sluttet. For i “Vild med dans” brillerede han især i freestyle-kategorien, og det er netop, hvad “Strictly Ballroom” handler om; at bryde ud af grundtrinene og de faste rammer og udtrykke sig frit igennem dansen. Nu gør han det altså både i hovedrollen og som koreograf i “Strictly Ballroom – The Musical”. Og det bliver på flere måder som et koreografisk mesterværk, han afleverer her. Det er fremragende sat sammen.


Men det er især Sicilia Gadborg, der imponerer, hvilket altså heller ikke er nogen overraskelse. Hun er fænomenal i nærmest alt, hvad denne anmelder hidtil har set hende i. Hun fører med troværdighed den kvindelige hovedrolle, Fran, fra kikset amatør til strålende stjerne, og hun tegner karakteren med både sødme og temperament, som hun doserer sublimt hele vejen igennem. Og så synger hun simpelthen fremragende og udnytter sin vokal, der både har karakter, nerve og klang.
Det lidt banale drama om dansekonkurrencer og forbudte trin får især i hænderne på de garvede biroller en bund, som klæder den ellers overfladiske dansemusical. For eksempel er Tammi Øst i rollen som Shirley Hastings ikke bare en pacende mor, men hun får også på elegant vis formidlet historien om sine egne knuste drømme. Og forholdet og udviklingen imellem hende og Niels Olsen som den nu stille Doug Hastings, der engang var dansemiljøets store talent, er både rørende og troværdigt.
Har vi set stor skuespilkunst i “Strictly Ballroom – The Musical”? Nej, nej. Men vi har set en kommerciel musical, der spiller på alle de sædvanlige tangenter, og som gør det godt – men som altså dertil lægger et lag af begavet komedie- og karakterarbejde, som klæder denne musical såvel som musicalgenren generelt.
Musicalen spiller i København, Vejle og Holstebro til den 4. maj 2025.
Efter film af: Baz Luhrmann | Instruktør: Joy-Maria Frederiksen | Koreografi: Silas Holst og Jose Agudo | Kapelmester: Joakim Pedersen | Medvirkende: Silas Holst, Sicilia Gadborg, Niels Olsen, Tammi Øst, Niels Ellegaard, Peter Oliver Hansen, Karina Frimodt, Rikke Buch Bendtsen, Benjamin Martin, Camilla Bendix, Jose Agudo, Line Krogholm, Christopher Rørmose, Patrick Terndrup, Mads Valdemar Vinther, Linea Høeg Olsen, Alberte Hønniche Kyst m.fl. | Scenografi: Steffen Aarfing | Kostumedesign: Astrid Lynge Ottosen | Lysdesign: Ulrik Gad | Lyddesign: Tim Høyer | Produceret af: One And Only Musicals i samarbejde med Vejle Musikteater og Musikteatret Holstebro