Imponerende dansetrin i en ellers noget ufestlig musicaludgave af “Saturday Night Fever” i Musikhuset Aarhus med Silas Holst i hovedrollen.
★★★☆☆☆
Den snart 20 år gamle musical “Saturday Night Fever” er rykket til Musikhuset Aarhus efter at have spillet i Falconer Salen på Frederiksberg med den første danske opsætning af musicalen. Pigerne hviner, idet Silas Holst dukker op på scenen. Og det er i virkeligheden, hvad denne disko-musical handler om; vi dyrker Silas Holst i rollen som Tony.
“Saturday Night Fever” er en ikonisk film fra 1977 med John Travolta og Olivia Newton-John i hovedrollerne. I dag er Silas Holst næsten lige så feteret i dansk populærkultur, som Travolta var det i internationalt populærkultur efter “Saturday Night Fever”, “Grease” osv. Og der er ingen tvivl om, at Silas Holst som danser har særlige dansetalenter, der til fulde berettiger ham til at stå forrest i castet, når 70’ernes disco-trin skal trædes til Bee Gees’ musik.
Er der noget, som producenten The One and Only Company mestrer, så er det at skabe spektakulære kulturoplevelser – og det er hele pakken med både VIP-oplevelser, goodiebags og merchandise. Man fornemmer, at strategien er, at der ikke må spares på produktionsomkostningerne – pengene skal nok komme ind igen. Det er i hvert fald en anden prioritering, end de fleste egnsteatre og andre kommunalt og statsligt støttede kulturinstitutioner kan tillade sig.
Og “Saturday Night Fever” er spektakulær! Gulvet blinker i disko-tern, væggene flytter sig, og pludseligt står Verrazano-Narrows-broen på scenen. I castet finder vi bl.a. skuespillerne Bodil Jørgensen, Ann Hjort, Christian Tafdrup, Christian Mosbæk og Allan Hyde; en håndfuld særdeles dygtige skuespillere til en håndfuld mere eller mindre betydningsløse roller. Men der skal ikke spares på noget! Og investeringen betaler sig – vi er i hvert fald fri for at se på biroller, der kun er halvgode.
I rollen som Stephanie ser vi Amalie Dollerup, som har det med aldrig at skuffe. Hendes dans er på et, for denne anmelder, overraskende højt niveau, og hun falder derfor naturligt ind i rollen som Silas Holsts dansepartner. I skyggen står Annette, som så gerne vil have Tony som partner både på og uden for dansegulvet. Hun spilles fint og nuanceret af Christine Astrid.
Men ser vi på helheden, så er “Saturday Night Fever” en tam musical-oplevelse. Da de første kvindehvin har lagt sig, er der ikke meget andet end nogle få pligthvin tilbage, og dansen når aldrig rigtigt ud over rampen. Koreografierne opsluger energien, og vi bliver derfor blot tilskuere til en 70’er-fest, som ikke på noget tidspunkt kommer ordenligt i gang.
Med Silas Holst i hovedrollen stiller man større krav til både vokal og skuespilpræstationer, end han evner at leve op til. Der er generelt i ensemblet fokuseret på at caste dansere – og det kommer til udtryk, når de dialogbårne scener begynder at skurre i både øjne og ører. Især når det er en ikke-skuespiller, der spiller over for en skuespiller. Særligt dansekyndige ville måske mene det samme om at sætte skuespillere til at danse avancerede koreografier.
Til gengæld er Bee Gees’ musik lige så festlig, som den altid har været, og “Saturday Night Fever” minder os om en playliste, som vi måske ikke vidste, at vi savnede. Ellers er musicalen mest af alt en fejring af Silas Holst og en håndfuld gode dansere, der overpræsterer i et overvældende produktionsdesign.
“Saturday Night Fever” spiller i Musikhuset Aarhus den 19. maj til 16. juni 2017.
Instruktør: Anders Lundorph | Medvirkende: Silas Holst, Amalie Dollerup, Christine Astrid, Bodil Jørgensen, Christian Mosbæk, Christian Tafdrup, Emil Birk Hartmann, Teit Samsø, Morten Kjeldgaard, Allan Hyde, Ann Hjort m.fl. | Koreografi: Tim Zimmermann | Kapelmester: Joakim Pedersen | Produceret af: The One and Only Company