Elisa Kragerup gør det igen!
Shakespeares komedie ”En skærsommernatsdrøm” udsættes for Elisa Kragerups slagkraftige stemme som scenekunstner på Betty Nansen Teatret.
★★★★★★
Må man pille ved Shakespeare? Det spørgsmål blev allerede stillet Betty Nansen Teatrets forhenværende kunstneriske leder Peter Langdal, og hans konklusion var omtrent, at man ikke bare må, men også bør gøre det.
Klassikerne skal ikke bare genopsættes for at minde os om den teatertradition, vi står på skuldrene af. Vi skal også hele tiden kunne spejle os selv i dem i vores tid. Ellers er de næppe at betragte som klassikere – i hvert fald er de ikke relevante og bør lægges på hylden til mere passende tider.
Elisa Kragerup, der er Betty Nansen Teatrets nye kunstneriske leder, indledte for et års tid siden sin første sæson på teatret med en iscenesættelse af Virginia Woolfs ”Orlando”. Her blev teatret som kunstform sat på prøve, mens også forlægget blev udsat for en mesterlig fortolkning.
Nu har hun taget fat på Shakespeares ”En skærsommernatsdrøm”. Det er en surrealistisk komedie, der handler om blandt andet forelskelse og jalousi.
I Elisa Kragerups version handler den i høj grad også om selviscenesættelse. Der indgår flere kommentarer til vores smartphone-afhængighed i forestillingen, og hvordan telefonens kameralinse bliver et filter, som vi oplever virkeligheden igennem. Og med et enkelt klask i bagdelen på den mandlige skuespiller i skuespillertruppen, som har iført sig en kjole, fordi han skal spille en kvinde, får vi også en huskekage af #metoo.
Det lykkes hende altså endnu en gang at fortolke en klassiker med et eviggyldigt tema og samtidigt indføje sin egen kunstneriske stemme med en historiefortælling, der vil os noget lige nu og her i 2019. Og det gør ikke kun Elisa Kragerup til en fremragende instruktør, men også til et forbillede for alle landets teaterledere.
Knaldgodt håndværk
Der bliver skruet gevaldigt op for komedien i denne version af ”En skærsommernatsdrøm”. Indimellem får den karakter af farce, som overraskende nok klæder de gamle versefødder i Shakespeares replikker.
Niels Ellegaard er sublim som lederen af teatertruppen, der skal spille tragedien ”Pyramus og Thisbe” for hertugen af Athen. Og Peter Plaugborg er fantastisk uhøjtidelig som skuespilleren Rumpe, der senere bliver forvandlet til et æsel.
I det hele taget er samtlige medvirkende uden undtagelse fortræffelige, og der kan ikke sættes en finger på hverken scenografi eller kostumer, musik eller teatereffekter. Der arbejdes med en hårfin balance imellem det komiske og det platte, uden at det på noget tidspunkt får for meget.
Betty Nansen Teatrets version af ”En skærsommernatsdrøm” er simpelthen hylende morsom, meningsfuld, relevant og samtidig knaldgodt teaterhåndværk.
Af: William Shakespeare med omskrevne scener af Line Knutzon | Oversættelse: Niels Brunse | Bearbejdelse: Elisa Kragerup og Solveig Gade | Iscenesættelse: Elisa Kragerup | Medvirkende: Maria Rossing, Peter Plaugborg, Niels Ellegaard, Simon Bennebjerg, Mikkel Arndt, Xenia Noetzelmann, Martine Levinsen, Emma Sehested Høeg og Magnus Christensen | Scenografi: Steffen Aarfing | Koreografi: Signe Fabricius | Lysdesign: Christian Alkjær | Produceret af: Betty Nansen Teatret