ANMELDELSE: Hans og Grete, Aalborg Teater

”Hans og Grete” er gået op i teaterrøg

Familieforestillingen ”Hans og Grete” på drukner i kæmpe skumfiduser, uhyggelige monstre og en tæt teaterrøg.

★★☆☆☆☆

Man skulle ikke tro, at det var muligt så brutalt at smadre en fortælling som ”Hans og Grete”. Der er heller ingen tvivl om, at man på har forsøgt at skabe en eventyrlig, dunkel og underholdende familieforestilling; der er masser af elementer i forestillingen, der er både smukke og sjove. Men der er store dele af forestillingen, hvor vi sidder i teatersalen og tænker: ”Hvad pokker er det, der foregår?”

I et røgslør af en anden verden tumler Hans og Grete igennem skoven. Eller det går vi i hvert fald ud fra, for vi kan faktisk ikke se det. Det, vi kan se, er et lysdesign, der rækker helt ud over publikum. I fejende bevægelser hen over hovederne på os oplyser de vores egne og hinandens knitrende slikposer, der hurtigt bliver mere interessante end forestillingen.

Ikke troværdigt

Historien om de to børn, der på grund af familiens fattigdom sendes ud i skoven for at forsvinde for altid, rummer ellers masser af muligheder for både spænding og bevægende scener. Og det univers, som Hans og Grete kommer ind i, da de møder heksen i pandekagehuset, kunne have været fortryllende. Men tilgangen til det visuelle udtryk er for tilfældig og ude af kontrol.

Også på skuespillersiden er forestillingen rodet. Der er kun fem medvirkende, men skuespillet har 1.000 retninger. Den ene spiller dramatisk, følsomt og nærmest Ibsen-agtigt naturalistisk, mens en anden laver fysisk komediespil og slapstick a la Gøg og Gokke. Intet af det bliver på noget tidspunkt troværdigt. Vi får ingen sympati eller antipati for karaktererne, og det gør det endnu sværere at engagere sig i historien.

Forestillingens største problem er, at den ikke fortæller historien, så den kan forstås. De fleste voksne er selvfølgelig hjemmevante i ”Hans og Grete”-fortællingen, men det kan vi ikke forvente hos de små, der skal finde plads til Brødrene Grimm og H.C. Andersen imellem Onkel Reje, Gurli Gris og en hel verden af Youtube-videoer. Historien er god, men den skal fortælles, så den kan forstås af nye øjne og ører. Det lykkes langtfra på .

”Hans og Grete” står derfor tilbage som en forestilling, der ville fortælle os et eventyr, men drukner i sin egen kreativitet og legesyghed. Slikscenografien, den levende pandekage, uhyrerne i skoven, det store drama og den sjove skatteopkræver (hvordan han så end kom ind i billedet) har taget fokus fra den teaterfaglige disciplin at fortælle en historie med udvalgte virkemidler. Valg er der taget nok af, men for få af dem har været fravalg.


Efter eventyr af: Brødrene Grimm | Iscenesættelse: | Medvirkende: , , Rasmussen, og Scenografi: Mari Lassen Kamsvaag | Koreografi: Kasper Ravnhøj | Lysdesign: Lyddesign: Kristian Berg | Produceret af:

Del med dit netværk