Flot, stormusikalsk åbningssæson for Aarhus Revyen
Der er masser af lokale emner og Aarhus-kendisser i den flotte, første sæson af Aarhus Revyen, som først og fremmest imponerer musikalsk.
★★★★☆☆
Esbjerg har én. Odense har én. Både Helsingør og Hjørring har én. Hovedstaden har adskillige. Men landets næststørste by, Aarhus, har ingen. Dén revy, der var i Aarhus, er lukket og slukket, og flere forsøg på reetablering har ikke båret frugt. Det bliver muligvis anderledes nu.
For en ny Aarhus Revyen har netop set dagens lys. Det er det entreprenante skuespillerpar Christine Astrid og Mikkel Schrøder, som også tidligere har stået bag Pejseshow på Hotel Pejsegården i Brædstrup og for nyligt har overtaget revyen i Svendborg (tidl. Rottefælden), der nu etablerer en ny revytradition i Aarhus.
Og selvom det er en verdenspremiere, så er det altså ikke rutine, der mangler. Foruden Christine Astrid og Mikkel Schrøders mange kilometer i revybenene, flankeres de på scenen af Henrik Koefoed, Carsten Svendsen og Szhirley, der alle er erfarne i hver sin metier – og alle fem med gode sangstemmer og funny bones.
Udgangspunktet er altså lovende. Og da revyorkestret træder ind på scenen sammen med to korsangere, bliver forventningerne endnu højere. Ikke mange revyer investerer i så høj grad i den musikalske ledsagelse.
Aarhus Revyen lever heldigvis aldeles op til de høje forventninger. Musikken er overordentlig velkomponeret, lækkert spillet, og virkelig groovy. Og adskillige gode sangpræstationer hos de medvirkende i form af både viser og musikerparodier, der ligger jævnt fordelt igennem forestillingen.
Hvad angår teksterne, så er der også ganske mange guldkorn blandt de 28 revynumre, hvor særligt Carsten Svendsens monolog om kyndelmisse skiller sig positivt ud. Den er selvfølgelig en spydig kommentar til (vores reaktion på) afskaffelsen af Store Bededag, og den rummer både originalitet og en høj frekvens af pointer. Og så er den i øvrigt forbilledligt fremført og iscenesat af henholdsvis Carsten Svendsen selv og instruktør Birgitte Næss-Schmidt.
Desværre lider rigtig mange af de tekstbaserede numre simpelthen af, at de savner en slutning. Nogle af dem ligger op til et tvist, der aldrig kommer, mens andre simpelthen bare slutter uden en pointe. På den måde har man givet sig i kast med et for svagt tekstgrundlag, ligesom de medvirkende og instruktøren heller ikke har formået at finde tålelige løsninger. Vi sidder derfor og krummer tæerne lidt, hver gang vi har været igennem sådan et nummer.
Men ser vi bort fra de småpinlige sketchslutninger – og de lidt for gentagende kendisparodier i forskellige løse koncepter, som vi ser mindst én gang for meget både i denne revy og i andre revyer, hvor Mikkel Schrøder og Christine Astrid er med – ja, så er Aarhus Revyen kommet flot på landkortet med sin åbningssæson 2023. Vi glæder os allerede til 2024.
Revyen spiller i Hermans i Tivoli Friheden i Aarhus til den 4. maj 2023.
Tekst og musik:Iscenesættelse: Birgitte Næss-Schmidt | Kapelmester: Rasmus Friis Tvørfoss | Medvirkende: Szhirley, Henrik Koefoed, Carsten Svendsen, Christine Astrid og Mikkel Schrøder | Scenografi: Rikke Juellund | Kostumedesign: Lasse Spangenberg | Koreografi: Steffen Hulehøj | Lysdesign: Johannes Ørum | Lyddesign: Magnus Hansen | Produceret af: Aarhus Revyen