ANMELDELSE: Aftenlandet, Aalborg Teater

sidder vi i varmen på landevejscafeteriet GET IN, mens flygtningekrisen eskalerer ude i mørket. Stærkt bud på flygtningeteater af og .

★★★★★☆

I Aalborg Teaters “Aftenlandet”, hvor flygtningestrømmen og angsten for det ukendte undersøges, bliver ‘hvad nu hvis’ til ‘hvad nu når’. For syriske flygtninge står faktisk og banker på uden for vores vinduer, og vi må nu tage stilling til, om vi vil lukke dem ind – og vi må ikke mindst forholde os til vores angst: Er flygtning lig med bombemand? Er hende med hijab og dynejakke leder af Islamisk Stat, eller er hun en helt almindelig frk. Marla fra Aleppo?

Forestillingen minder på mange måder om forestillingen “Lampedusa”, som i begyndelsen af året havde premiere på Husets Teater i København, skrevet af Anders Lustgarten og iscenesat af Andreas Dawe. Det er ikke flygtningene, der er i fokus i “Lampedusa” og “Aftenlandet”. Det er os andre mere eller mindre resursestærke europæere, som skal forholde os til, at verden er forandret. I juni 2017 skrev teaterkritiker Anne Middelboe Christensen i Dagbladet Information om “Lampedusa”:

“Det er i dette univers af udsigtsløshed, at ‘Lampedusa’ pludselig sejler direkte ind i stormen og glæden, så at sige, og bliver til en af de vigtigste teaterforestillinger herhjemme i flere år.”

Det samme gør sig gældende med “Aftenlandet” på . For dramatiker har skrevet forestillingen levende og humoristisk, spørgende og debatterende. Der er ingen grund til at sidde og tude, men der er heller ingen grund til at tage for let på det. Og den balancegang har – ligesom Anders Lustgarten i “Lampedusa” – ramt med forestillingen “Aftenlandet”.

, som har iscenesat forestillingen, har tværtimod ingen problemer med at give os ondt i maven – og manuskriptets lethed giver ham plads til dette. For iscenesættelsens magt bliver afprøvet, og det er yderst virkningsfulde greb, som Biering tager i “Aftenlandet”. Vi sidder indendørs på landevejscafeteriet GET IN, mens sneen fyger ind gennem skydedørene, når de åbner, og problemerne vokser sig større og større ude i mørket. Hold da op! Så er det svært at holde kynismen i ave.

Igennem de medvirkende kommer Julie Maj Jakobsens ord til live på en 1990’er-dramatisk måde, mens 2010’ernes tendenser bliver stadfæstet i Tue Bierings iscenesættelse. Aalborg Teaters ensemble løser opgaven fint, og lyd- og lysdesign bakker op om såvel Bierings iscenesættelse som scenografien af .

Aftenlandet - Aalborg Teater

Foto: Lars Horn

Det er ikke utænkeligt, at vi kommer til at se mere til flygtningene – både på teatrene og ude i virkelighedens verden. Og når vi gør det, vil vi tænke på “Lampedusa” og “Aftenlandet” som nogle af de forestillinger, der betegnede begyndelsen på dette århundredes flygtningeteater i Danmark.

“Aftenlandet” spiller på til den 20. december 2017.


Manuskript: | Iscenesættelse: | Medvirkende: Ena Spottag, , , , , og | Scenografi: | Lysdesign: | Lyddesign: | Produceret af:

Del med dit netværk