Bomberne faldt, mens vi andre fejrede freden
I forestillingen ”Besat” dykker Bornholms Teater ned i dagene efter Danmarks befrielse, hvor Ruslands og Tyskland fortsatte kampen.
★★★★☆☆
Om aftenen den 4. maj 1945 løb børn og voksne ud på gaderne og brændte mørklægningsgardiner af, mens de viftede med dannebrog. Tyskland havde overgivet sig til englænderne, og Danmark blev befriet dagen efter. Historien var dog en anden på Bornholm.
En territorial krig imellem Tyskland og Rusland fortsatte på øen. Bomberne faldt, russerne gik i land, og radioen nævnede ikke bornholmerne med et ord.
”Men krigen er da slut?” spørger de hinanden i forestillingen ”Besat” fra Bornholms Teater. Nej, Bornholm er en slagmark, og øen blev i forlængelse af Danmarks befrielse besat af Sovjetunionen.
Dykker ned i Bornholms historie
”Besat” er den første del af Bornholms Teaters bornholmerkrønike, der igennem tre forestillinger dykker ned i Bornholms nyere historie.
Forestillingen er skrevet af dramatiker Jesper Bræstrup Karlsen, som fint har indfanget spændingerne og de menneskelige tragedier i Bornholms besættelseshistorie i sit kammerspilslignende drama.
Historien drejer sig om en tysk befalingsmand (Jesper Riefensthal), en russisk soldat (Tue Lunding), tilflytteren Else Skov (Sarah Boberg) og hendes datter Vibeke (Sarah Juel Werner).
Desuden møder vi den lokale gårdejer Koefoed (Kim Tørnstrøm) og Vibekes kæreste, Erik, som med studenterhuen på hovedet først taler for en kommunistisk verden uden landegrænser og senere kommer med modstandsbevægelsens trefarvede bind på overarmen, fordi russerne stjal hans ur.
»Skal vi se at få skåret fjolset ned?« siger Koefoed på syngende bornholmsk, da han med trillebør og stige rydder op efter endnu en tysk soldat, der har hængt sig. Koefoed er kun med i få scener, men fungerer udmærket som et komisk indspark.
Ellers drives forestillingen i høj grad af store følelser og alvorlige miner. Særligt bliver Sarah Bobergs og Sarah Juel Werners udtryk til tider for alvorligt, hvor vi ville være glade for lidt større variation imellem det indestængte og det udfarende.
Det er mest hos Jesper Riefensthal, vi ser et karakterarbejde, der fungerer både indeni og udenpå. Vi forstår både hans kamp for overlevelse, hans skam over sin andel i krigen samt smerten over at have mistet det hjem og det land, han kæmpede for.
Ingen overraskelser
Manuskriptet, scenografien og iscenesættelsen er veludført, men også temmelig ligetil. Vi bliver ikke på noget tidspunkt overraskede over de kunstneriske valg.
Til gengæld rummer forestillingen en stor informationsmængde, researchen synes at være grundig, og formidlingen af den bornholmske besættelseshistorie er ganske glimrende. Derfor kan forestillingen især anbefales til alle os, der ikke kender nok til Bornholms besættelseshistorie.
Dramatiker: Jesper Bræstrup Karlsen | Iscenesættelse: Jens Svane Boutrup | Medvirkende: Sarah Boberg, Sarah Juel Werner, Jesper Riefensthal, Tue Lunding og Kim Tørnstrøm | Scenografi: Lisbeth Burian | Lysdesign: Mikkel Jensen | Lyddesign: Michael Brøndum | Produceret af: Bornholms Teater