Revyens tid er ikke forbi – slet ikke for Cirkusrevyen
Cirkusrevyen er ikke længere, som den var engang, men den begynder at ligne en samtidsrelevant revy, der snildt klarer 90 år mere på Bakken.
★★★★★☆
Det var overvældende at opleve Cirkusrevyen i 2023, der synes gentænkt og genoplivet af instruktør Joy-Maria Frederiksen, scenograf Benjamin la Cour og med skuespiller Niels Olsen i front på scenen. Smukt, satirisk og spektakulært. I 2024 knapt så vellykket i helheden, men ikke desto mindre en tydelig fortsættelse på dét arbejde at forny og genopfinde den mastodontiske revy på Dyrehavsbakken.
I år synes man igen at have fundet fødderne – omend denne anmelder stadig har svært ved at finde dansernes fødder. For hvor fanden er balletten? Det er tilsyneladende et forsæt for den nye revy helt at fjerne de tekstfri danseintermezzi, som i mange år har kendetegnet Cirkusrevyen som den sidste tilbageværende revy med en egentlig ballet (dvs. dansetrup).


Men det er vist også alt, man lidt nostalgisk kunne savne i Cirkusrevyen, som den begynder at udforme sig i disse 2020’ere. For ellers er revyen ved at få nye kendetegn såsom den prægtige scenografi, der formfuldent efterhånden fylder hele teltet med guldbelagt skønhed, og de mere svirpende revynumre, der underholder, ja, men også vil os noget.
Denne sæsons tekster er absolut bedre end sidste år, men også (igen) hovedsageligt forfattet af de gamle kendinge. Det er vidunderlige tekster, som især Vase & Fuglsang og Carl-Erik Sørensen står bag. Men sidste år så vi lidt flere nye navne på programmet, og det klædte sådan set også Cirkusrevyen, omend kvaliteten blev mere svingende. I år er kvaliteten høj, men også til den mere forudsigelige side.


Mest effektivt er nummeret før pausen, hvor regeringens køb-køb-køb-strategi får en tur igennem Vase & Fuglsangs hånemaskine. Her bliver Forsvaret udstyret med diverse haveredskaber som våben, mens Mette Frederiksen og Troels Lund Poulsen kører rundt på havetraktorer med påklistrede paprør i stedet for kanoner som i en slags selvtilfreds militærparade. Man siger, at man bliver stolt af at blive portrætteret i Cirkusrevyen, men dén sketch kan statsministeren og forsvarsministeren næppe se uden at skamme sig lidt.
Ellers er det mest af alt dem, der befinder sig på scenen, der imponerer mest. Og det er et sublimt hold, som Cirkusrevyen disker op med her. Ikke meget ulig holdet i 2023 er det helt igennem dynamisk, effektivt, morsomt og musikalsk. Og alle synes at have fundet et ekstra gear til dette års forestilling. Merete Mærkedahl viser helt nye farver på sin komiske palette, og Mads Knarreborg excellerer i sine crazykomiske karakterer, som kun få før ham har gjort det på denne scene.



Sæsonens cirkusrevydebutant er Magnus Haugaard, som denne anmelder har fulgt ganske længe på teaterscenerne, men som stadig er et ubeskrevet blad i revysammenhæng. Ikke overraskende passer han glimrende ind i Cirkusrevyen og lykkes med både sjove karakterer, komisk timing, showdans og sang. Men selv for denne lidt forud betagede anmelder er det alligevel overraskende, hvor naturligt han står der, og hvor selvfølgeligt han spiller op imod Bodil Jørgensen og Niels Olsen. De tre har tilsyneladende fundet hinanden på et komisk niveau, der, hvis dét trekløver fortsætter, kan blive til uforglemmelige øjeblikke i fremtiden.

Man kunne fortsætte med at hylde, men lad det blot være tydeligt, at Cirkusrevyen synes at have fundet sin form som en klassisk men moderne revy med formidable medvirkende, med nogle af landets bedste revytekster og med et vanvittig smukt udtryk i scenografi og kostumer. Dertil kommer en gedigen musikalsk ledsagelse – ikke mindst fremragende og originalt orkestreret og ledet af Joakim Pedersen – og otte velsyngende og veldansende performere i ensemblet.
Cirkusrevyen fejrer i år 90-års jubilæum, og den ligner bestemt ikke en revy, der er ved at være træt i koderne, men synes tværtimod at varme op til 90 år mere. Det kan man kun lykønske. Revyen spiller på Bakken til den 23. august 2025.
Tekst og musik: Joakim Pedersen, Niels Olsen, Magnus Haugaard, Vase & Fuglsang, Lars Bisgaard, Rasmus Søndergaard, Lasse Dein, Kasper Stensgaard, Jacob Weble, Carl-Erik Sørensen, Bonde/Schow/Eriksen, Thomas Pakula m.fl. | Iscenesættelse: Joy-Maria Frederiksen | Kapelmester: Joakim Pedersen | Medvirkende: Bodil Jørgensen, Merete Mærkedahl, Mads Knarreborg, Magnus Haugaard, Niels Olsen m.fl. | Scenografi og videodesign: Benjamin la Cour | Koreografi: Nellie Bethel | Kostumedesign: Rikke von Qualen | Lysdesign: Malthe Haugaard | Lyddesign: Tim Høyer | Produceret af: Cirkusrevyen