Mungo Parks ”De hovedløse” savner retning
Det er ellers en lovende dramatikerdebut for Nanna Plechinger Tüchsen, men forestillingen ”De hovedløse” har alt for meget på hjerte.
★★★☆☆☆
Mungo Park i Allerød ved København har taget fat på et ambitiøst projekt. Forestillingen vil formidle og fortolke hele den komplekse sag, der går under navnet De Gule Veste. Og det er blevet til forestillingen ”De hovedløse” af dramatikerdebutant Nanna Plechinger Tüchsen, der blev uddannet fra Den Danske Scenekunstskole sidste sommer.
Og det er komplekst. For hvor det hele begyndte i 2018 med en demonstration i Frankrigs gader imod forhøjede benzinpriser, eskalerede det hurtigt til en international folkeopstand med mange forskellige dagsordener og talspersoner. Der er revolutionsstemning, og protesterne har ført adskillige dødsfald og uoprettelige ødelæggelser med sig.
Værsgo at få det til at give mening på 90 minutter i Allerød. Det er snart sagt umuligt – selvom intet jo er umuligt i teatret. Og Tüchsen gør da også et hæderligt forsøg med sit nyskrevne stykke.
Forestillingen begynder i dronning Marie-Antoinettes gemakker på Versailles-slottet, hvor Tüchsen på shakespearesk vis har sat en skuespillertrup stævne. Ligesom i ”Hamlet” fortæller skuespillerne en utrolig historie om virkeligheden – men i dette tilfælde er det altså en virkelighed, der hører vores tid til.
Det er et temmelig genialt greb – ikke mindst fordi det ud over at sætte nutiden i et historisk perspektiv også sætter folket op imod magthaverne.
Men det er kun en rammefortælling. For forestillingens egentlige omdrejningspunkt er en fransk familie, der alle er impliceret i konflikten. Den ene gør politisk karriere, den anden er anarkist, og den tredje er politimand. Og det er her, at forestillingen har sine største udfordringer.
For der er simpelthen for meget på tapetet. I stedet for at formidle en aktuel sag og sætte den i et relaterbart perspektiv, forsøger ”De hovedløse” at tegne et fuldkomment portræt af fænomenet De Gule Veste og den politiske situation i Europa. Vi bliver klogere af forestillingen, men luften går hurtigt af ballonen, fordi vi savner drama, spænding og ikke mindst en klar vinkel på historien. Hvad er det egentlig, Mungo Park vil fortælle med denne forestilling?
Den uklarhed går igen i forestillingens iscenesættelse, der bliver nærmest panisk retningsløs i sine fortællemetoder. Og skuespillerne er til tider lige så famlende.
Der er mange gode øjeblikke undervejs – særligt ført an af Kasper Dalsgaard og Malin Rømer Brolin-Tani. Og som dramatikerdebut er ”De hovedløse” en lovende begyndelse for Nanna Plechinger Tüchsen. Men der er også passager, hvor tiden føles lang, og hvor det hele synes noget hovedløst.
Dramatiker: Nanna Plechinger Tüchsen | Iscenesættelse: Johan Sarauw i samarbejde med Anna Malzer | Medvirkende: Malin Rømer Brolin-Tani, Jonas Munck Hansen, Kasper Dalsgaard og Henrik Prip | Scenografi: Frederikke Dalum | Lysdesign: Mikkel Givskov | Lyddesign: Nanna-Karina Schleimann | Produceret af: Mungo Park