ANMELDELSE: Den skaldede frisør the musical, One And Only Musical Teater

Feel good-musical om at tro på kærligheden

Musicalversionen af ”Den skaldede frisør” er en klassisk, romantisk musical om troen på kærlighed og et queer-tvist, der passer til tiden.

★★★★★☆

Der sidder et smil på denne anmelders læber, og det vil ikke fortage sig. Sådan må de fleste gå fra Scandic Falkoner efter urpremieren på ”Den skaldede frisør the musical”. For musicalversionen af Susanne Biers spillefilm ”Den skaldede frisør” (2012) har alt, hvad en klassisk feel good musical skal have.

Frisøren Ida () har mistet både hår og bryst efter et cancerforløb, og da hun efter en opfølgende samtale på hospitalet kommer hjem til sin mand, den båtnakkede Leif (), finder hun ham hjemme i parcelhusstuen sammen med en purung bimbo.

Man kan sige, at musicalen begynder, hvor tragedien normalt slutter. Alting falder fra hinanden. Men på rejsen til Italien, hvor hendes datter skal giftes med frugtforretningsgiganten Philips søn, begynder livet at blomstre igen.

På dén måde er ”Den skaldede frisør the musical” ligesom filmen en historie om at vende tilbage til livet og troen på kærligheden. Generiske tematikker, men fortalt på en sød og kærlig måde.

Det er og , der har omformet filmen til en nutidig og smækker musical. har skrevet musikken dertil. Og med komedianter som , og Jakob Faurby i front kan det ikke undgås, at musicalen går både i hjertet, lattermusklerne og rytmebenet.

En lille smule forelskede

Musicalen kommer skidt fra start. Dialogerne er mærkeligt forcerede, skuespillet er langtfra prangende, og scenografien ligner en papkonstruktion, der kunne blæse omkuld af et nys.

Men så snart vi kommer op på flyet mod Italien, erstattes papstykkerne af en imponerende, farverig og dybt betagende scenografi, der ledsages smukt af grafik og billeder, som sender os lige lukt i amorinernes land.

Vi bliver en lille smule forelskede i alle de medvirkende. og Jakob Faurby fortsætter deres strålende parløb fra ”Vild med dans” i denne musical, der har fået et queer-tvist. Her bliver vi faktisk endnu vildere med dans, end vi bliver på Østre Gasværk Teater i disse dage.

er mildest talt utroværdig i sine mest følsomme øjeblikke, men til gengæld er han 100 gange mere charmerende, end førsteflødebollen Pierce Brosnan var det i spillefilmen. Og selv Bodil Jørgensens ondskabsfulde og afdankede moster bliver vi til sidst medfølende over for.

Pragtfulde sangere, Anja Gaardbos blærerøvskoreografier og Thomas Helmigs fængende musik gør musicaloplevelsen lækker. One And Only Musical Teater har skuffet brutalt i tidligere produktioner, men her har de fundet formen, og vi elsker det!


Manuskript: og | Komponist: | Iscenesættelse: | Kapelmester og musikalsk arrangement: | Medvirkende: , , Maria Lucia Rosenberg, , , , , , , , , Pedersen, Jeff Schjerlund, , , , , , , og | Scenografi: | Koreografi: | Produceret af: One And Only Musical Teater

Del med dit netværk