Rørende og festlig ”Dirch” i Musikhuset Aarhus
Mange så filmen ”Dirch” fra 2011 om partnerskabet mellem Dirch Passer og Kjeld Petersen. Nu er filmen overført til en teaterversion med samme titel, hvor Andreas Bo er i rollen som Dirch Passer, og Troels Lyby er i rollen som Kjeld Petersen. Og den opgave er instruktør Peter Langdal bestemt lykkes med.
★★★★☆☆
Vi kommer ind i salen og møder letpåklædte ‘Lommer-piger’, der sælger programmer inden forestillingen. Det røde scenetæppe er trukket for. Scenografien minder om det legendariske ABC-teater, hvor duoen Kellerdirk Bros slog sine folder. Og da forestillingen går i gang, er der blinkende lamper, danserinder og en Stig Lommer med høj cigarføring.
Konceptet er altså, at vi er i ABC-revyen i 1950’erne. Forestillingen er en musikalsk kabaret, hvor brudstykker af de kendte sketcher er skrevet sammen med dramaet fra filmen “Dirch”. Konceptet fungerer, og langt hen ad vejen bidrager teaterversionen med mere til den fortælling, end filmen gjorde – netop fordi vi er med i teatret.
Spøjse navne på scenen
Noget ganske bemærkelsesværdigt ved forestillingen er sammensætningen af de medvirkende. Det er store navne, som man ikke umiddelbart havde forestillet sig i den samme forestilling. I front har vi naturligvis Kjeld og Dirch, som spilles af henholdsvis Troels Lyby og Andreas Bo. Derudover ser vi popstjernen Sys Bjerre, stand-up-komiker Carsten Bang, skuespiller Robert Hansen og sangerinden Kaya Brüel.
Men det er en sammensætning, der fungerer ganske fint, omend baggrunden for udvælgelsen af netop disse navne synes noget vag. Nuvel, Sys Bjerre synger Gitte Hænnings og Daimis sange fint, og Robert Hansen fungerer acceptabelt som både Ove Sprogøe og Preben Kaas. Men noget lugter af, at producenterne bag forestillingen har prioriteret navne der sælger. Men de løser alle opgaven fint, og i særdeleshed ser vi en Troels Lyby, der har ramt portrættet af Kjeld Petersen lige i øjet. Andreas Bo er ligeledes ganske velvalgt som Dirch, der kan skabe komik ud af hvert eneste øjeblik, hvor han står på scenen. Vi ser også hylende morsomme karakterer fra skuespiller Christian Mosbæk.
Crazy-komik anno 2016
Selvom forestillingen blandt andet er et nostalgisk tilbageblik på Kjeld og Dirch-tiden, hvilket også understøttes af tidens melodier igennem forestillingen, så er det ikke bare støvede legender, vi kigger på. Instruktør Peter Langdal har i både manuskript og iscenesættelse sat 1950’ernes crazy-komik i forhold til vores tid. I dag er tempoet og forventningerne anderledes, end for 60 år siden, og det lever forestillingen op til.
Scenografi og kostumer er på samme måde holdt i klar 50’er- og 60’er-stil, men pludselig opdager man, at Dirch Passer vader rundt i et par jeans. Og underligt nok bryder det ikke illusionen. Det understøtter bare den pointe, at den type af komik, som Dirch stod for gennem livet, er tidløs og eviggyldig.
Hvorfor nu ”Dirch”?
Man kan undre sig over, hvorfor vi skal se denne forestilling nu. Er det en god fortælling om et ubrydeligt venskab mellem to mennesker? Ja! Er det historisk set en vigtig duo, som er værd at mindes? Ja! Men hvad skal forestillingen rykke ved i vores tid?
Svaret er nok, at forestillingen skal, hvad Kellerdirk Bros gjorde i 50’erne. Den skal få os til at glemme virkeligheden lidt og bare grine. Vi skal more os. Vi skal klappe i hænderne, vi skal nynne med på de kendte sange, og så skal vi gå ud fra teatret med fornyet energi. Og den opgave løser forestillingen, som et klassisk morskabsteater ville have gjort det.
Skuespilpræstationerne er fine, men man kunne ønske sig mere. Sangstemmerne er fine, men man kunne ønske sig mere. Sammenhængen mellem drama, komik og musik er fin, men der kunne bestemt have været skabt en tydeligere tråd imellem forestillingens elementer. Iscenesættelsen af Peter Langdal er forestillingens absolut stærkeste kort på hånden.
Iscenesættelse, manuskript og koncept: Peter Langdal | Kapelmester og musikalske arrangementer: Joakim Pedersen | Medvirkende: Andreas Bo, Troels Lyby, Mathilde Norholt, Sys Bjerre, Kaya Brüel, Carsten Bang, Robert Hansen, Christian Mosbæk m.fl. | Koreografi: Claudia Sorrentino og Ronni Morgenstjerne | Kostumer: Henrik Børgesen | Lysdesign: Jonas Bøgh | Lyddesign: Jonas Jørgensen | Produceret af: Live Nation Denmark, Langkjær Entertainment og Black Box Theatre