Teaterkollage om et såkaldt lykkeligt land
I den nyskrevne teaterkollage “FRIHED.SEX.LÆNGSEL” på Teater Grob rives glansbilledet af det lykkelige menneske i stykker på original vis.
★★★★★☆
Hvert år udgiver FN-initiativet Sustainable Development Solutions Network (SDSN) rapporten World Happiness Report, der blandt andet rangerer verdens lykkeligste land. Og vi er hoppet fra førstepladsen i 2016 til andenpladsen i 2017 og til tredjepladsen i 2018, og lige nu venter vi på 2019-rapporten, der offentliggøres den 20. marts.
I teaterforestillingen ”FRIHED.SEX.LÆNGSEL” på Teater Grob i København pilles glansbilledet ned, og vi kigger lige lukt ind i den virkelighed, der er vores såkaldte velfærdssamfund. Og der ser vi ikke særligt lykkelige ud. Vi ser nærmest mekaniske ud. ”5 hverdage, 2 dage fri, 5 hverdage, 2 dage fri,” messer de fire skuespillere på scenen.
Vi kaster mennesker ud af vores støtteordninger, før de er klar til det, fordi det er et system og ikke os selv, der bedst ved, hvornår vi er raske. Vi interesserer os meget lidt for vores ensomme, forladte eller forhadte medmennesker; for den nyskilte far, den transkønnede søn og den evige single.
Er vi i virkeligheden blevet for lykkelige til at kunne håndtere det ulykkelige?
Et såkaldt lykkeligt menneske
Fire forfattere skulle der til, men resultatet er til gengæld også blevet noget af det mest velskrevne, man kunne forestille sig. Forestillingen er en kollage af scener, der fungerer mere eller mindre uafhængigt af hinanden, og de er alle dramatiske og klare i spyttet.
De fire skuespillere gør deres figurer interessante og spændingsfyldte – også selvom vi måske kun ser dem i fem minutter. Og de har hver især sine momenter, hvor de præsterer sublimt som solister, mens de i den øvrige tid er trofaste og agile ensemblespillere.
Det slår gnister imellem Lise Lauenblad og Camilla Lau som det nyforelskede par, der mødtes som frivillige flygtningehjælpere, men nu må skilles, fordi den ene ikke kan bære at være midt i tragedien, mens den anden ikke kan bære at forlade den.
Lars Bom drager os med sin skoleinspektør, der er kronisk på sammenbruddets rand, og han er underholdende som den midaldrende festabe, der er taget ud på anden omgang efter skilsmissen. Og Morten Kjær er nærmest overmenneskeligt udtryksfuld som singlen, der ikke forstår, hvorfor han ikke har fortjent kærlighed.
Per Scheel-Krügers iscenesættelse balancerer hårfint imellem klichéerne på den ene side og det overeksperimenterende på den anden side. Samtidigt dyrker han både komedien og tragedien i en til tider smertefuld vekselvirkning, der fungerer understregende for pointerne.
Derfor er ‘FRIHED.SEX.LÆNGSEL” et vigtigt stykke nyskrevet dramatik, der på original og gennemført vis skildrer et såkaldt lykkeligt menneske.
Skrevet af: Kari Vidø, Henrik Szklany, Jesper Pedersen og Per Scheel-Krüger | Iscenesættelse: Per Scheel-Krüger | Medvirkende: Lars Bom, Lise Lauenblad, Morten Kjær og Camilla Lau | Scenografi og kostumedesign: Marianne Nilsson | Lysdesign: Edward Lloyd Pierce | Lyddesign: Anja Tietze Lahrmann | Produceret af: Teater Grob