Dragsholmrevyen tager humoren alvorligt
Vi klasker os ikke på lårene over dette års Dragsholmrevyen på Odsherred Teater – men til gengæld får vi noget at tænke over.
★★★★★☆
I programteksten til dette års Dragsholmrevyen kan vi læse: »Humor skal tages dybt alvorligt«. Og det er lige, hvad de gør på Odsherred Teater, hvor Dragsholmrevyens 2019-forestilling ”Hjæælp” spiller.
Jovist er de fleste af numrene humoristiske – nogle af dem decideret skægge. Men det, der får de største smil frem på denne anmelders læber, er den måde, hvorpå revyen på nærmest patriotisk vis går ind i de sværeste emner uden at tøve.
Hør eksempelvis sangen ”Sunny Side” om piger, der har været udsat for incest og gruppevoldtægter, men som har lært at se positivt på livet. Eller se den naive klovn med rød næse, der danser en fin lille koreografi med en stor globusballon, indtil kloden pludseligt brister imellem hænderne på klovnen.
Eller oplev sommerens absolut stærkeste pandadiplomati-nummer, hvor pandaerne ikke siger noget imellem linjerne, men hvor skuespilleren simpelthen bare tager pandahovedet af og giver en finger til den kinesiske censur.
Sjov med sponsorkunst
Selvom Dragsholmrevyen er en seriøs revy, er der også god plads til det gakkede. De to skuespillere – eller revytanter, som Susanne Breuning og Bente Eskesen kalder sig – er fantastiske som de fordrukne drinkspecialister Rikke og Kirsten, der skal lære os at blande shots.
De gruopvækkende drinks er skabt i samarbejde med nogle af revyens sponsorer, ligesom flere af sponsorernes navne er flettet mere eller mindre umærkeligt ind i andre numre. De blander drinken Betændte Tånegle, som er sponsoreret af en lokal fodterapeut, samt budgetdrinken Lidl Er Noget Lort i samarbejde med Super-Brugsen.
Selvom reklamerne er morsomt indflettet, er de også en tydelig kommentar til kunstens stigende behov for privat støtte, hvilket bryder med kunstens uafhængighed og dermed også udgør en demokratisk trussel.
Dannelsesrejse til Odsherred
Der er meget, der kunne være gjort anderledes. Flere af landets større revyer havde givetvis kunnet løfte det musikalske og komiske niveau betydeligt – men havde indholdet så haft den samme tyngde?
Så hvis man fejlagtigt har fået sat revygenren i bås med plat og tandløs komik, skylder man sig selv en dannelsesrejse til Odsherred. Revy kan være benhårdt, selvom rammen er hyggelig og underholdende. Dragsholmrevyen 2019 er et forbilledligt eksempel på netop dét.
Tekster og musik af:Iscenesættelse: Jakob Fauerby | Medvirkende: Bente Eskesen og Susanne Breuning | Kapelmester: Niels Bugge | Scenografi: Lone Pedersen og Ferdinand Fleischer | Koreografi: Susanne Breuning | Lysdesign: Oskar Sass | Lyddesign: Niels Bugge og Jørgen Høj Nielsen | Produceret af: Dragsholmrevyen