Begavet revyhold og fremragende musik i Hjørringrevyen
Skæve og originale greb på aktuelle emner kendetegner det 50 år gamle Hjørringrevyen, der ikke ligner nogen andre sommerrevyer i Danmark.
★★★★☆☆
Hjørringrevyen fejrer i år 50-års jubilæum. Det markerer de med en videomontage som åbningsnummer med nogle af revyens gamle stjerner i bedste tv-sketch-stil, hvor en simpel invitation hurtigt bliver til en dramatisk historie om mord og fængsel og farlige løbeklubber. Det er historien om fjeren, der bliver til fem høns, når den går fra mund til mund via blandt andre Per Pallesen, Eddie Skoller, Kirsten Peuliche og Sonja Oppenhagen.
Åbningsnummeret er en sød cadeau til legenderne, der har været med til at forme revyen igennem de 50 år, og samtidig et passende anslag til revyen i Hjørring, der som vanligt er lidt mere til den absurde side, end hvad vi normalt ser i resten af landet.
Tag for eksempel nummeret om regeringen, der her ikke bliver politikerparodier eller bidende viser, men en scene om en gal videnskabsmand a la Frankenstein, der har skabt et midtermonster med tre hoveder. Monstret lever, selvom ingen troede, at det var muligt. Dets eneste skavank er, at det kun kan gå tilbage.
Eller tag cowboy-sketchen ”Borte med vesten”, hvor sheriffen i New Borgerville træder tilbage og lader vicesheriffen Billy the Boye overtage kontrollen. Men da han begynder at kræve lønforhøjelse og bonus for at være sherif, mens byens bedemand tager mål til hans kiste, bliver han til sidst smidt ud, og den gamle sherif må vende retur.
Der er næsten altid garanti for originale greb på dét, vi alle andre steder ville forvente et klassisk revynummer om. Og det er vistnok en tradition i Hjørring, at der ikke er nogen egentlige parodier, selvom de er tæt på i deres meget velskrevne og velspillede Olsen Banden-sketch, hvor Egon, Benny og Kjeld i stedet hedder Mette, Jakob og Lars, og de diskuterer deres næste plan hen over en pose varme hveder, som de har stjålet.
Revyholdet blev noget amputeret, da Preben Kristensen få uger før premieren fik en hjernerystelse og derfor ikke kunne medvirke for fuld kraft. Men han er der stadig i flere små numre og roller, og når han er der, sprutter han af overskud og nærvær.
Til de øvrige numre fik revyen hjælp af Morten Staugaard, som smelter glimrende ind i resten revyholdet og tilmed bidrager med en fed bas-stemme i operakaliber. Og Christiane Gjellerup Koch, Kasper Le Fevre, Trine Gadeberg og Donald Andersen er alle fremragende i enhver henseende på scenen, hvor de leger virtuost med deres styrker både som skuespillere og sangere i alle numre. Det er altså et hold af tjekkede og begavede medvirkende.
I dette års Hjørringrevyen er teksterne og idéerne desværre af lidt svingende kvalitet. Det bliver kun sjældent så vanvittigt, spydigt og originalt, som det ellers har været i de senere år. Men revyen er ikke desto mindre et besøg værd, og Henrik Baloo Andersen, der selv leder orkestret, er som altid garant for fremragende musikalsk opbakning med sit velsvingende mini-bigband.
Forestillingen spiller på Vendsyssel Teater til den 29. juli 2023.
Tekst og musik:Iscenesættelse: Birgitte Næss-Schmidt | Kapelmester: Henrik Baloo Andersen | Medvirkende: Preben Kristensen, Trine Gadeberg, Kasper Le Fevre, Donald Andersen, Christiane Gjellerup Koch og Morten Staugaard | Scenografi: Kirsten Brink | Koreografi: Peter Friis | Lysdesign: Kasper Daugberg | Lyddesign: Thomas Holmstrøm | Produceret af: Hjørringrevyen