ANMELDELSE: Indenfor murene, Det Kongelige Teater

Kan man rive sig fri af sin kulturelle arv?

Henri Nathansens mesterlige “Indenfor murene” fra 1912 er stadig relevant og desværre mere aktuel i dag, end den længe har været.

★★★★★☆

Det er tredje gang, at denne anmelder har fornøjelsen af Henri Nathansens kanoniserede mesterværk “Indenfor murene” fra 1912. Og det har hidtil været tre vidt forskellige udgaver. I denne opsætning på er det og , der er det store midtpunkt.

Historien drejer sig om en brydning imellem generationer, om kulturelle og religiøse konflikter, om historie og arv. Og selvom der findes et væld af den slags historier i det klassiske teaterrepertoire, så er der få manuskripter, der som Nathansens passer ind i vores tid og helt aktuelle konflikter. Desværre.

Skuespilchef Morten Kirkskovs iscenesættelse er dels underholdende og dirrende intens. Hans lige så vellykkede iscenesættelse på Aalborg Teater i 2014 havde mange af de samme kvaliteter, omend denne nye opsætning synes langt mere moderne i udtrykket – også i kraft af Steffen Aarfings bastante og let abstraherede scenografi.

oppebærer autoriteten som familiens patriark samtidigt med, at han ligner en mand, der for længst har indset, at tiden er løbet fra de gamle sæder. Han er både slagen og slagkraftig på én gang, hvilket giver en interessant spænding i hans karakter. Og gør rollen som fru Levin både hjertevarm, øm og stærk, når hun står i midten og balancerer husfreden imellem alle konflikterne.

Desuden imponerer flere af de mindre roller. er klæbrigt lusket som Etatsråd Herming, er ikke perfekt sensitiv som Hugo Levin, og er særdeles underholdende og overraskende velvalgt som den storsnakkende storebror, Jakob Levin.

“Indenfor murene” spiller på Gamle Scene i København til den 17. februar 2024.


Dramatiker: Henri Nathansen | Iscenesættelse: Medvirkende: , , , , , , , , , m.fl. | Scenografi og kostumedesign: Lysdesign: Lyddesign: Koreografi:  | Produceret af:

Del med dit netværk