Sigurd Barretts musical er noget julesludder
Sigurd Barretts manuskript er en uoriginal genfortælling af juleevangeliet og alligevel slet ikke juleevangelium nok.
★★★☆☆☆
På vej ind i teatersalen på Randers Egnsteater går vi forbi et opslag fra Randers Amtsavis med et billede af Sigurd Barrett og overskriften: ”Sigurd Barrett er her, der og alle vegne”.
Og det må man sige, at han er. Det ene øjeblik er han på Det Kongelige Teater med ”Sigurds danmarkshistorie”, og det næste øjeblik er han på Østre Gasværk Teater med historien om de græske guder. Nu er hans musical om juleevangeliet at finde i Randers. Han medvirker ikke selv fysisk, men vi kan sagtens genkende hans musik, og så medvirker hans stemme i øvrigt over højttalerne som Gud.
Han har skrevet både manuskript, musik og sangtekster til ”Juleevangeliet the musical” på Randers Egnsteater, hvor fire skuespillere og to musikere medvirker. Og historien begynder, da Maria og Josef påbegynder deres rejse fra Nazaret til Betlehem, og den ender, da jesusbarnet er født og har fået barselsgaver af hyrderne og de tre vise mænd.
Og faktisk er det, der fylder allermest i musicalen – Maria og Josefs rejse – slet ikke omtalt i den del af Lukasevangeliet, som vi omtaler som juleevangeliet. Handlingen og rollerne hører i bedste fald hjemme andre steder i Bibelen. ”Juleevangeliet the musical” er altså det meste af tiden en musical, der ikke genfortæller juleevangeliet.
Platte replikker
Nå, men en julehistorie er det da. Og musikalsk er det også. Det er Barretts sange – særligt temasangen ”Shalom aleichem” – der sætter sig bedst i erindringen, når vi forlader teatret. Men som manuskriptforfatter er Sigurd Barrett ikke overbevisende.
Replikkerne er platte, når de skulle være sjove, og klichéfyldte, når de skulle være originale. Og når historien indimellem forsøger at være dramatisk, er det helt ude i skoven i forhold til forestillingens dramaturgi. Eller sagt på en anden måde: Sigurd Barrett har sat sig ét for, men resultatet er blevet et andet.
Til gengæld er Niels Sechers scenografi dekorativ med sine guldpalmer og byporte, og den giver både en forgrund, en baggrund og en orkestergrav i midten – alt sammen på forholdsvist lidt plads. Og de medvirkende kæmper en kamp for at gøre det hele bare lidt sjovere, end manuskriptet giver dem mulighed for at være.
Juleevangeliet er måske én af historiens mest fortærskede fortællinger. Og Sigurd Barretts og Randers Egnsteaters version leverer den bare én gang til. På en ny måde, ja, og med et talende æsel, dansende kameler og en betalingsgal skatteopkræver. Men de fleste forældre eller bedsteforældre vil nok kunne genfortælle juleevangeliet lige så interessant derhjemme i sofaerne.
Dramatiker og Komponist: Sigurd Barrett | Instruktør: Louise Schouw | Medvirkende: Lisbeth Knopper, Allan Helge Jensen, Sofie Alhøj og Caspar Juel Berg | Musikere: Jacob Venndt og Tom Lindby | Koreograf: Rebekka Lund | Scenograf: Niels Secher | Lysdesign: Mia J. Willett | Produceret af: Randers Egnsteater