Teaterkoncerten “Made in Aarhus” er et nostalgisk og festligt genhør med op imod 40 aarhusianske hits, men også en kniv i ryggen på aarhusianerne.
★★★☆☆☆
Så kom københavnerne til Aarhus med “Made in Aarhus”. En teaterkoncert med populære sange, der er kommet ud af aarhusianske kunstnere igennem fem årtier. Teaterkoncerten er produceret og havde premiere på Docken i København, og den er endda nået forbi Slagelse og Greve på turnéen, før den allernådigst besøger Aarhus.
“Made in Aarhus” er produceret af Mikkel Rønnow, som har en fortid på bl.a. Aarhus Teater, samt Hans Hansen og Peter Sindberg, som er tidligere direktører i henholdsvis Musikhuset Aarhus og Musikteatret i Vejle og tilsammen mændene bag det konkursramte Århus Teaterforening. Alligevel må aarhusianerne vente 14 dage efter premieren i København med at få teaterkoncerten at se.
Og når denne anmelder begynder med at påpege dette, skyldes det, at teaterkoncerten på mange måde træder lige midt i aarhusianernes mindreværdskompleks. Idéen om at samle en Aarhus-teaterkoncert er nemlig ikke så tosset, og bagkataloget af aarhusianske sange er stort og farverigt. Men kulturelt, og ikke mindst musikalsk, ender Aarhus altid i baggrunden for København, og selv når forestillingen handler om Aarhus og aarhusiansk musik, når den produceres i kulturhovedstadsåret Aarhus 2017, og når teaterkoncerten slet og ret hedder “Made in Aarhus” – ender Aarhus igen med at komme i anden række i forhold til Købehavn.
Det er, som om “Made in Aarhus” driver rovdrift på Aarhus’ sangskat. Vi kan næsten høre for os, hvordan Peter A.G. synger “Lav sol over Nyhavn”, og hvordan Ann-Mette Elten synger “Hjem til Taastrup, åh åh”. Det er nu, Steffen Brandt skal kræve blodet, sveden, tårerne og sangen tilbage igen.
Mere smagfuldt bliver det ikke, når vi ser på forestillingens rammer. Der er ikke sparet på de medvirkende; Mikkel Rønnow står solidt og rutineret i front for det store 10-mandsorkester, og der er fem medvirkende på scenen. Lamper og andet sceneteknik er der også nok af. Og måske er pengene så sluppet op, for resten af forestillingens scenografi og rekvisitter består mere eller mindre af 10 madrasser og et par toiletter på hjul. Er det nok? Ja, men når vi fylder Musikhuset Aarhus‘ store sal med teaterkoncert, så forventer vi mere, end hvad vi normalt ser på amatørscenerne og de åbne ‘low-budget’-scener.
Sikken kritik, hva’? Det lyder måske ikke som en 3-stjernet anmeldelse, men når vi ser på forestillingens rammer, så ER det dybt kritisabelt. Og ligesom med The One and Only Company mærker vi et pengefokus frem for et kvalitetsfokus omkring forestillingen. “Made in Aarhus” sparer blot lidt mere på investeringerne, end The One and Only Company gør – hvilket jo i grunden er ret jysk.
Når det er sagt, så er der mange kvaliteter i selve det scenekunstneriske og musikalske i “Made in Aarhus”. Orkestret er enormt velspillende, og de fleste af sangene er genkendelige og moderat fortolkede. De medvirkende er velsyngende – især som solister. Forestillingen bliver et nostalgisk og festligt genhør med op imod 40 danske hits, og festligheden og letheden driver forestillingen fremad.
Især bemærker vi Kris Herman som en stærk performer og ekspressiv sanger, mens Annette Heick holder folkeligheden i ave med sin lette sangstemme og sit stiliserede skuespil. Men det er Trine Pallesen, der holder teaterkoncertens højdepunkter i hænderne. Hun rammer med sit sceniske udtryk og sin humor lige præcis hjertet af det aarhusianske. Det er tydeligst, da hun synger Tina Dickows “Pigen ud af Aarhus”, som løfter forestillingen højt op over det banale.
Om forestillingen rammer teaterkoncert-genren, vil denne anmelder lade stå åben for andres vurdering – i hvert fald er det svært at forsvare, at den skulle tilhøre nogen anden genre.
“Made in Aarhus” spiller i Musikhuset Aarhus til og med den 12. november 2017 og fortsætter herfter på danmarksturné frem til den 26. november 2017.
Musik og tekster af: TV-2, Bamses Venner, Thomas Helmig, Gnags, L.O.C, Tina Dickow, De Nattergale, Jacob Haugaard og mange flere | Iscenesættelse: Anders Lundorph | Medvirkende: Annette Heick, Trine Pallesen, Xenia Lach-Nielsen, Thomas Ambt Kofod og Kris Herman | Kapelmester: Mikkel Rønnow | Scenografi og lysdesign: Benjamin la Cour | Koreografi: Karina Dichov Lund | Produceret af: Hans Hansen, Peter Sindberg og Mikkel Rønnow