Nostalgiske hyldestnumre og politisk skarphed i Revykøbing
Nykøbing Falster Revyen forbliver i mesterklassen med en revy, der er både original, morsom, satirisk skarp og fuld af gode minder.
★★★★★☆
Enhver revy med respekt for sig selv har et hyldestnummer til ære for en legende, der har forladt os i løbet af det seneste år. Men i dette års Nykøbing Falster Revyen nøjes man ikke med ét hyldestnummer.
Lise Nørgaard får en flot cadeau i (endnu) en “Matador the Musical” med kongelig deltagelse af Dronning Margrethe, der tror, at det er “Musicalen Margrethe”, der spilles. Det bliver en morsom og flabet kommentar om tidens overflod af “nye” musicals, og teksten er velkonstrueret af Rasmus Krogsgaard, der har fundet spøjse koblinger imellem Korsbæk og Kongehuset, indtil nummeret slutter respektfuldt med Lise Nørgaards portrætfoto på scenen.
Også den legendariske sanger og entertainer Dario Campeotto bliver hyldet smukt og hjerteligt i nummeret “Tak for sangen” af Rasmus Krogsgaard med musik af kapelmester Mickey Pless – og det er Pless selv, der synger sangen, hvilket vi tydeligt mærker de personlige følelser bag.
I år er det 50 år, siden Bamses Venner blev dannet, og selvom de stoppede med Flemming “Bamse” Jørgensens død i 2011, så bliver det anledningen til et overvældende hyldest-potpourri, som slutter hele revyen af med en fest. Og kun få kan som Mickey Pless få så mange hits til alt smelte så naturligt sammen. Derudover markerer revyen 100-året (plus/minus) for Walt Disneys tegnefilm med en humoristisk kavalkade af sange med kendte tegnefilmsfigurer, velskrevet af Jan Svarrer og Søren Anker Madsen.
Der er altså usædvanligt meget at mindes i årets Nykøbing Falster Revyen, men det skorter samtidigt ikke på aktuelle og mere satiriske numre. Jan Svarrer og Søren Anker Madsen står eksempelvis bag et nummer, hvor vi møder Mette Frederiksen på statsministerkontoret, hvor hun holder fast i, at hun ikke er i spil til nogen toppost, mens Lars Løkke allerede er i gang med at tage mål til ny gardiner.
Lars Bisgaard og Rasmus Søndergaard brillerer med en skarp tekst i “Politisk hittegodskontor”, hvor alle politikernes glemte sager, løfter og skandaler hober sig op på hylderne. Og Leif Maibom har leveret en flot tekst til Claus Hjort Frederiksen, der synger om alt det, vi alle ved, og som derfor “ikke er nogen statshemmelighed”.
I den luftigere ende er Troels Mallings evergreen med manden Thøger, der fejler nærmest alt, og som malerisk fortæller om symptomerne. Vi griner allerede, da han kommer ind på scenen, men der går ikke længe, før vi væmmes over hans beskrivelser af ørevoksproduktion, indre blodstyrtninger og rådne tænder. Og Lisbeth Kjærullf er strålende som operasanger, der prøver at mime med til en defekt lydoptagelse af “O sole mio”, hvilket hun gør fysisk overlegent – og selvfølgelig med sin egen rigtige sopranstemme uden teatertricks.
Alt i alt er der altså masser af gode ting at komme efter i “Revykøbing”, hvor Mickey Pless‘ orkester som vanligt spiller godt op til revystemningen, og hvor revyholdet igen er veloplagt og glimrende instrueret af Michel Castenholdt. Nykøbing Falster Revyen er i mesterklassen, og den kommer med både originalitet og nostalgi i skøn forening.
Revyen spiller på Nykøbing F. Teater til den 19. august 2023.
Tekst og musik:Iscenesættelse: Michel Castenholt | Kapelmester: Mickey Pless | Medvirkende: Rasmus Krogsgaard, Bente Eskesen, Troels Malling, Karen-Marie Lillelund og Lisbeth Kjærulff | Scenografi: Lars Rødbroe | Kostumedesign: Henrik Børgesen | Koreografi: Katrine Bonde | Lysdesign: Michael Eglin | Lyddesign: Anders Sejdelin | Produceret af: Nykøbing Falster Revyen