Fantastiske Moses og Ramses på Fredericia Teater
Historien om Moses og hans bror Ramses, som vi kender den fra DreamWorks’ animationsfilm “Prinsen af Egypten”, opsættes nu som musical både på dansk og på engelsk. Lars Mølsted og Diluckshan Jeyaratnam er strålende som de to brødre.
★★★★★☆
Endnu en gang har Fredericia Teater slået dørene op til det, der kan forventes at blive en eventyrlig musical. Og denne gang er det med to versioner af forestillingen: Den engelsksprogede verdenspremiere den 6. april 2018 på den første musicalbearbejdning af “The Prince of Egypt” nogensinde, og siden en dansksproget danmarkspremiere den 17. april 2018.
Således blev “Prinsen af Egypten” ikke blot endnu en stor satsning for Fredericia Teater. Med en amerikansk shooting star-skuespiller i rollen som Ramses til verdenspremieren, og med Broadway og DreamWorks både blandt publikum og bag scenen, bliver forestillingen i sig selv en verdenssensation.
Til Fredericia med store forventninger
Vi har svært ved at slippe den oplevelse, der gik igennem det meste af anmelderstanden i Danmark, da Fredericia Teater høstede adskillige top-anmeldelser for deres “Klokkeren fra Notre Dame” for halvandet år siden.
I mellemtiden har vi set deres musical “Seebach” om Tommy og Rasmus Seebach, som også fik flotte anmeldelser, men som dog ikke kom op på siden af sin pukkelryggede forgænger. Alligevel er det med høje forventninger, vi nu tager til Fredericia Teater til premiere på “Prinsen af Egypten” efter animationsfilmen af samme titel (DreamWorks, 1998).
De høje forventninger skyldes dels den musical-kapacitet, som vi har erfaret, at Fredericia Teater er, og dels at rollen som Ramses efter verdenspremieren er besat af Lars Mølsted, der i rollen som Quasimodo var det store scoop i “Klokkeren fra Notre Dame”.
Prinsen af Egypten er bedst på dansk
Og netop Lars Mølsted er, som forventet, et hit! I den engelsksprogede verdenspremiere, hvor rollen blev spillet af amerikanske Jason Gotay, var interaktionen imellem Ramses og Moses, som spilles af Diluckshan Jeyaratnam, professionel og tight. Deres stemmer var formidable sammen, og deres håndværk som musicalperformere til UG.
Men med Lars Mølsted og Diluckshan Jeyaratnam bliver forholdet imellem de to brødre tydeligere, og der kommer langt mere følsomhed i begge karakterer. Hele fortællingen og udviklingen i musicalen bliver langt mere forståelig, og vi får sympati med begge karaktererne.
Deres stemmer er hver for sig ligeledes af høj kvalitet, og selvom deres klang tilsammen ikke er lige så stærkt et match, som Jeyaratnam og Gotay var, så er der kraft, dybde og passion i alle deres sange. På den måde gør Lars Mølsted en afgørende forskel for oplevelsen af musicalen i forhold til premiereoplevelsen med Jason Gotay som Ramses.
Desuden er den danske oversættelse af Mads Æbeløe Nielsen og Bjørg Gamst paradoksalt nok særdeles mere velfungerende, end det engelske manuskript af Philip LaZebnik. Både fordi formidlingen i sagens natur er nemmere på lokalsproget, og især fordi replikkerne rent sprogligt er langt mere stilsikre i oversættelsen, end i det engelske forlæg.
For lidt af det gode og for meget af det dårlige
“Prinsen af Egypten” er en succes. Der er ingen tvivl om, at når publikum oplever Fredericia Teater på slap line med en eventyrfortælling som denne og et produktionsmaskineri, som ryster ubegribelige effekter ud af ærmet, så bliver man fascineret.
Vi vil bare gerne se endnu mere af det ubegribelige, og lidt mindre af det, der ikke fungerer optimalt. Vi overraskes nogle gange af iscenesættelsen. Som eksempelvis når der køres livagtigt om kap i hestevogne, uden der hverken er heste eller vogne på scenen.
Andre gange er iscenesættelsen noget rod. Eksempelvis når ensemblet tager for meget fokus, mens de gør praktiske ting som at flytte på rekvisitter og agere tempelvægge. Eller når både de medvirkende, videoprojektionerne, lysdesignet og scenografien kappes om at udtrykke det samme.
Ligeledes er det med danserne. I ensemblet er der seks dansere, der overtager scenen, når de mere krævende koreografier eller scenebilleder skal udføres. De er overvældende at se på, hvad angår teknisk dygtighed, men de er for få til egentlig at skabe fornemmelsen af en gruppe af dansere på scenen. Flere dansere, tak!
Endnu en succes til Fredericia Teater?
Har Fredericia Teater gjort det igen? Nej, ikke helt. Vi kan ikke melde om bragende anmeldersucces i denne omgang, som med “Klokkeren fra Nortre Dame”. Men det er tæt på! Og vi kan bekræfte, at Fredericia Teater fortsat har evnerne til at overraske og imponere.
Men når vi nu har en verdenspremiere på dansk jord, som mange af verdens musicaleksperter og større teatre vil holde øje med, måtte man gerne se lidt mere af Fredericia Teater i forestillingen; vi vil have flere performere på scenen og flere vilde idéer ført ud i livet. Vi ved jo, at alt efterhånden kan lade sig gøre i Fredericia.
Både “Prinsen af Egypten” og “The Prince of Egypt” spiller på Fredericia Teater ind til juni 2018 og på Det Kongelige Teater i København i juni-juli 2019.
Manuskript: Philip LaZebnik | Komponist og sangskriver: Stephen Schwartz | Oversætter: Mads Æbeløe Nielsen og Bjørg Gamst | Instruktør: Scott Schwartz | Medvirkende: Diluckshan Jeyaratnam, Lars Mølsted, Nadia Abraham, Sandra Elsfort, Silke Biranell, Samira Alm, Anne Fuglsig, Christoffer Lund Skov, Søren Bech-Madsen, Mads M. Nielsen, Runi Lewerissa m.fl. | Koreograf: Sean Cheesman | Kapelmester: Martin Bergmann Konge | Scenograf: Kevin Depinet | Lyddesign: Tim Høyer | Lysdesign: Mike Billings | Produceret af: Fredericia Teater